آخرین هفته سال 97 با جهش 2 هزار واحدی بورس آغاز شد

شنبه،۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰

شاخص بورس امروز با رشد 2 هزار و 9 واحدی در جایگاه 171 هزار و 125 واحدی قرار گرفت.

آخرین هفته سال 97 با جهش 2 هزار واحدی بورس آغاز شد

بازار بورس آخرین هفته کاری سال 97 را با رشدی قابل توجه آغاز و به کانال 171 هزار واحدی صعود کرد.
براساس معاملات امروز یک میلیارد و 785 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 17 هزار و 499 میلیارد ریال در 150 هزار نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 581 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 297 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 207 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور 2 هزار و 127 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور یک هزار و 503 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز سه هزار و 893 واحد افزایش یافت.
برپایه معاملات امروز، نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، فخوز (فولاد خوزستان)، شتران (پالایش نفت تهران) و پارس (پتروشیمی پارس) با بیشترین تاثیر مثبت، شاخص را بالا کشیدند، در مقابل، فملی (ملی صنایع مس) و فولاد (فولاد مبارکه) با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

پتروشیمی ها در صدر معاملات

گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 226 میلیون سهم به ارزش 970 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه فراورده های نفتی به ارزش 911 میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش 558 میلیارد ریال، به ترتیب جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
گروه بانک با دادوستدی به ارزش 420 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت و گروه خودرو نیز با معاملاتی به ارزش 300 میلیارد ریال در رده پنجم قرار گرفت.

رشد شاخص فرابورس

معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) 19 واحد رشد کرد و در جایگاه 2 هزار و 114 واحدی ایستاد؛ در این بازار یک میلیارد و 224 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از 27 هزار و 19 میلیارد ریال دادوستد شد.
نمادهای کگهر (سنگ آهن گهرزمین)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت و دماوند (تولید برق دماوند) و ذوب (ذوب آهن) بالاترین تاثیر منفی را بر جا گذاشتند.