بدرقه پیکر کمال‌الملک سینمای ایران

شنبه،۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸

مراسم بدرقه جمشید مشایخی امروز شنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده رئیس جمهوری و اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت آغاز شد.

بدرقه پیکر کمال‌الملک سینمای ایران

پیکر جمشید مشایخی در حالیکه موسیقی متن سریال هزاردستان نواخته می شد وارد حیاط تالار وحدت شد.
در این مراسم که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد، حسین فریدون به نمایندگی از رئیس جمهوری، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، محمدجواد حق شناس دیگر عضو شورای شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، شهرام گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر، منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما، حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی، علیرضا تابش رئیس بنیاد فارابی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری همچنین جمعی از اهالی هنر همچون بهمن فرمان آرا، علی نصیریان، اصغر همت، محمد شیری،عزت الله رمضانی فر، مازیار میری، جمشید گرگین، علی دهکردی، قطب الدین صادقی، اکبر زنجانپور، ایرج راد، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، حسن پورشیرازی، داریوش فرهنگ، ابوالفضل پورعرب، محمد حاتمی، یوسف صدیق شریف، مهدی میامی، سعید لاخ، حسن فتحی، پرستو‌ صالحی، لاله و ستاره اسکندری، بهاره و برزو ارجمند، امیر یل ارجمند، مسعود فروتن، محرم زینال زاده، منیژه محامدی، امین زندگانی، داریوش اسدزاده، سیاوش طهمورث، رضا بنفشه خواه، مریم کاظمی، فریبا کوثری، حبیب رضایی و مرجانه گلچین حضور داشتند.

پهلوانان هرگز نمی‌میرند 

در این مراسم شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر با شعر «آواز عاشقانه ما در گلو شکست/ حق با سکوت بود صدا در گلو شکست»، سخنان خود را آغاز کرد گفت: پهلوانان هرگز نمی‌میرند بلکه یادشان روز به روز پایدار می‌شود.
وی با بیان اینکه ضایعه درگذشت جوانمردی چون جمشید مشایخی برای خانواده بزرگ تئاتر جبران ناپذیر است، خاطرنشان کرد: استاد بزرگوار در آخرین نصیحت خود تاکید داشت که باید قلبمان را بشوییم و صادقانه به مردم خدمت کنیم، در این زمانه سخت هنرمندان باید در کنار مردم باشند و مردم نیز باید یار و یاور هنرمندان باشند.
وی تصریح کرد: این بهار با سیل آغاز شد و با پرواز روح جمشید مشایخی همراه بود، خانه تئاتر با تاثیر از منش این هنرمند بر خود می‌بالد که در این ایام، پیش آهنگ مردم کشور باشد. 
وی تاکید کرد: خانه تئاتر ضمن ارج نهادن به زحمات این هنرمند تلاش می‌کند زبان حق گرای مردم این سرزمین باشد، بهترین سر سلامتی برای خانواده مشایخی امتداد راه هنرمندانه ایشان است. خانه تئاتر بر خود لازم می‌داند نصیحت‌های او را آویزه گوش و جان خود کند.

نام بزرگان هنر بر خیابان‌های شهر و سالن‌های سینما گذاشته شود

ایرج راد عضو هیات مدیره خانه تئاتر گفت: مشایخی دردانه ای در هنر ایران بود که سال‌های سال به فرهنگ و هنر کشور عاشقانه خدمت کرد، همه بزرگان این عرصه تک به تک ما را ترک می کنند و مشایخی هم یکی از آنان بود که ما را ترک کرد.
وی با بیان اینکه مشایخی تمام وجود خود را برای خدمت به مردم گذاشت اظهار داشت: وی عاشق مردم بود و تئاتر برایش صحنه ای مقدس بود؛ همواره می‌گفت من خاک زیر پای مردم و عاشق ایران هستم.
وی تاکید کرد: مشایخی برای خدمت به فرهنگ 60 سال از عمر خود را وقف هنر کرد.
وی با اشاره به اینکه سالن‌های تئاتر نامی و یادی از بزرگان عرصه هنر بر خود دارند، خاطر نشان کرد: سوال این جاست که چرا نه خود سینما بلکه تنها سالن‌های آن، نامی از هنرمندان ندارند؟ حتی هیچ کدام از محله‌هایی که هنرمندان در آن می‌زیستند به نام آنان نام گذاری نشده است.
راد تاکید کرد: امیدواریم با همکاری شورای شهر تهران و شهرداری خیابانی به نام جمشید مشایخی نام گذاری شود؛ نامی که همواره در ذهن خواهد بود زنده و پایدار است.

جمشید مشایخی ستونی برای هنرهای نمایشی بود

علی نصیریان هنرمند پیشکسوت سینمای ایران نیز در این مراسم گفت: از شما مردم که قدرشناس هستید و در مراسم وداع تشریف آورده اید مسئولان و هنرمندان و پیشکسوتان که اینجا حضور دارند تشکر می کنم.
وی اظهار داشت: در مراسم تشییع پیکر عزت الله انتظامی گفتم و برای مشایخی تکرار می کنم من انتظار نداشتم که در تالار وحدت برای تشییع پیکرشان حضور پیدا کنم بلکه فکر می کنم بار دیگر در این سالن برای اجرای صحنه ای در کنار هم قرار خواهیم گرفت.
وی با بیان اینکه من این روزها حال خوشی ندارم زیرا هم همسرم که یار و یاورم بود را از دست دادم هم عزت الله انتظامی و داوود رشیدی و امروز هم جمشید مشایخی ما را ترک کردند، افزود: این اتفاقات ضربه های بزرگی را بر پیکر من وارد کردند، آدم هایی که من 60 سال با آنها زندگی کردم، رفتند.
وی ادامه داد: مشایخی در سه دوره اداره هنرهای دراماتیک، تئاتر سنگلج و سینما و تلویزیون بسیار خوش درخشید و رشد کرد.
وی با تاکید بر اینکه مشایخی یکی از ستون ها برای هنرهای نمایشی ایران بود تصریح کرد: هر کدام از این افراد که ما را ترک می کنند بنا سست می شود؛ البته هر دورانی استعدادهای خود را دارد و نسل های بعدی جای ما را پر می کنند و خلاقیت های بسیاری رقم می زنند زیرا جوانان خلاقی داریم اما هر کس جایگاه خود را دارد، بویژه مشایخی با خلاقیت درخشانی که داشت در جایگاه خود باقی می ماند.
نصیریان با تاکید بر اینکه علمِ عشق در دفتر نیست، تاکید کرد: عشق در علم آکادمیک وجود ندارد و مشایخی سوای هنر به اخلاق و مرام پایبندی داشت و ایشان را برای این پایبندی تکریم می کنم که پیرو بزرگان و پند نیک و پسندیده بود.

منش مشایخی افتادگی بود

مدیرعامل خانه موسیقی نیز با اشاره به شخصیت مشایخی گفت: کسانیکه او را می شناسند می دانند امضایش عبارت «خاک پای مردم ایرانم» بود و باید از او درس بزرگی بیاموزیم.
حمیدرضا نوربخش خطاب به جوانان هنرمند و دوستدار هنر گفت: منش مشایخی افتادگی، ادب و احترام به پیشکسوت بود؛ اما این اواخر در فضای مجازی با کلماتی مواجه شدیم که پسندیده نبود. 
وی با اعلام تسلیت جامعه موسیقی به مردم و هنرمندان حوزه تئاتر و سینما گفت: مشایخی عاشق آواز و موسیقی و قول و غزل بود و من با چند بیت او را همراهی می کنم.
وی در ادامه ابیاتی از غزل سعدی را با صدای خوش خواند «رفتی و همچنان به خیال من اندری گویی که در برابر چشمم مصوری» و با دوبیتی از باباطاهر سخنان خود را به پایان رساند که «رخت غم بجانم کرده ریشه/ به درگاه خدا نالم همیشه/ رفیقان قدر یکدیگر بدانید/ اجل سنگست و آدم مثل شیشه».

مشایخی مرد پایداری در غم ها و شادی ها بود

مدیر شبکه دو سیما نیز در این مراسم به نیابت از مدیران صدا وسیما سخن گفت و افزود: استاد مشایخی مرد پایداری در غم ها و شادی ها، محنت ها و همت هاست و سوگ او با ایام همدردی مردم در سیل نوروز 98 همزمان شد. 
محمدرضا جعفری جلوه ادامه داد: مرامداری و رواداری آیین او بود که پهلوانی را در ده ها فرصت حضور در سینما، تئاتر و تلویزیون زندگی کرد.

جمشید مشایخی اهل صداقت و راستی بود

سام مشایخی فرزند استاد مشایخی نیز از طرف خانواده وی لحظاتی روی سن رفت و با تشکر از مردم برای قدرشناسی هنر و هنرمند گفت: مردم همواره برای پدر ما احترام زیادی قائل بودند و در سال های اخیر که دنیای مجازی رواج پیدا کرده خیلی به پدرم محبت داشتند. امروز هم در این هوای متغیر لطف کردند و پدرم خوشحال است که شکوه ملت را می بیند. 
وی از خانه سینما، صندوق پیشکسوتان و هنرمندان، مدیران سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران برای همراهی شان در سال های بیماری استاد مشایخی تقدیر کرد و در پایان گفت: همه می گویند جمشید مشایخی کمال الملک سینمای ایران بود، اما ما که کمال الملک داشتیم ایشان جمشید مشایخی و خودش بود؛ اهل صداقت و راستی. 
سام مشایخی با این شعر حافظ سخنان خود را خاتمه داد: من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان/ قال و مقال عالمی می کشم از برای تو.
در پایان نیز نماز میت به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی نماز میت را بر پیکر استاد مشایخی خوانده شد و جمعیت برای سپردن پیکر او به خاک در قطعه هنرمندان راهی بهشت زهرا شدند.
جمشید مشایخی به همراه عزت الله انتظامی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، پرویز فنی زاده و داوود رشیدی اواسط دهه 40 خورشیدی از تئاتر وارد سینما شدند و معیارهای بازیگری در ایران را تغییر دادند.
این گروه با پشتوانه توانایی‌های تئاتری در سینمای ایران به طور کلی و حتی در فیلم‌های تجاری هم تغییر ایجاد کردند. مشایخی در طول دوران فعالیت هنری ‌خود در آثار مختلف نمایشی از فیلم های سینمایی، سریال های تلویزیونی و تئاتر و تله تئاتر ایفای نقش کرد و هر چند بازی در فیلم های تجاری نیز در کارنامه هنری او دیده می شود، در کنار این آثار تعداد قابل توجهی فیلم شاخص در تاریخ سینمای ایران وجود دارند که نام جمشید مشایخی بر تارک آنها می درخشد.
فیلم های کمال الملک به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی، گاو از داریوش مهرجویی، یک بوس کوچولو ساخنه بهمن فرمان ارا، گل های داودی به کارگردانی رسول صدرعاملی و شمعی در باد ساخته پوران درخشنده و سریال های هزاردستان ساخته علی حاتمی، پهلوانان نمی میرند از حسن فتحی، امام علی (ع) به کارگردانی داود میرباقری همچنین تله تئاترهای کلبه ای در جنگل به کارگردانی رکن الدین خسروی، افعی طلایی ساخته علی نصیریان و گاو از جعفر والی تنها بخش کوچکی از آثار درخشان عرصه نمایش ایران با بازی جمشید مشایخی است.
وی پس از تحمل مدتی بیماری، شامگاه 13 فروردین 98 و در سن 85 سالگی دنیای فانی را به سوی سرای باقی ترک کرد. پیکر وی روز شنبه 17 فروردین تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
مراسم ترحیم زنده یاد جمشید مشایخی روز سه شنبه (20 فروردین) ساعت 16 تا 17:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.