جایزه افتخاری موسیقی به استاد شجریان اهداء شد

شنبه،۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹

جایزه افتخاری موسیقی طی مراسمی که از سوی بنیاد بین‌المللی موسیقی آقاخان در لیسبون پرتغال برگزار شد به استاد محمدرضا شجریان اهداء شد.

جایزه افتخاری موسیقی به استاد شجریان اهداء شد

در این مراسم که با حضور رئیس‌ جمهوری و وزیر فرهنگ پرتغال برگزار شد، جایزه افتخاری موسیقی به مژگان شجریان به نیابت از استاد شجریان تقدیم شد.
در ابتدای این مراسم «ربلو دسوزا» رئیس‌ جمهوری پرتغال طی سخنانی موسیقی را راه مناسبی برای جهانی‌سازی به شیوه انسانی و ارتباط بین انسان تمدن ها و فرهنگ عنوان کرد. 
وی افزود که این جایزه ابتدای راهی طولانی برای مقابله با اختلافات و ایجاد همدلی بین انسان‌هاست.
جایزه ویژه موسسه آقاخان که امسال به استاد شجریان تعلق گرفت، معتبرترین جایزه این موسسه بین‌المللی بوده که در کنار جوایزی همچون ‘آموزش’ ، ‘خلاقیت و نوآوری’ و ‘حفاظت و احیای میراث موسیقی’ هرساله به مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های موسیقی جهان اعطا شد. 
در این مسابقه 14 شرکت‌کننده با یکدیگر رقابت کردند و از ایران نیز شرکت‌کننده‌هایی از جمله شاهو عندلیبی در رشته ‘نی ایرانی’، آرش محافظ در رشته ‘سنتور’ و رضا پرویز زاده در رشته ‘ کمانچه’ حضور داشتند.
بنیاد موسیقی آقاخان (AKMI)، موسسه ای برای آموزش و تولید آثار موسیقی و حمایت از هنرمندان در سراسر جهان است. 
این موسسه جوایز موسیقی خود را با هدف تقدیر از خلاقیت، پشتکار و تعهد در موسیقی مردم جهان اسلام و سرزمین‌هایی که مسلمانان در آن حضور پررنگی دارند پایه نهاده است. 
این بنیاد غیرانتفاعی در اهدا این جوایز به زمینه‌های مختلف اجرا، خلق، حفظ ، احیا و اشاعه توجه می‌کند.
بنیاد آقاخان پیش تر با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود، استاد شجریان را استادی بی بدیل در عرصه موسیقی دانست که علاوه بر داخل ایران در موسیقی جهانی هم تاثیرگذار بوده است.