جمع آوری سهام خرد بانک‌های نظامی آغاز شد

يکشنبه،۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹

کار جمع آوری سهام خرد چهار بانک و یک موسسه وابسته به نیروهای مسلح از صبح امروز آغاز شد تا زمینه برای ادغام آن‌ها در بانک سپه فراهم شود.

جمع آوری سهام خرد بانک‌های نظامی آغاز شد

ادغام بانک های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران سه قوه از اسفند ماه پارسال کلید خورد و در نخستین گام قرار است آن بخش از سهام آنها که در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیروابسته به نیروهای مسلح است، سهام خود را واگذار کنند.
بر اساس اطلاعیه هایی که این بانک ها و موسسات اسفندماه پارسال در سامانه کدال بورس منتشر کردند، فرآیند جمع آوری سهام خرد آنها از 18 فروردین آغاز می شود و به مدت 30 روز کاری ادامه دارد؛ بنابراین 29 اردیبهشت ماه این مهلت پایان می یابد.
با توجه به اینکه نماد این بانک ها و موسسات روی تابلوی بورس مسدود است، قیمت گذاری انجام شده برای باز پس گیری سهام آنها بر اساس آخرین نرخ هر سهم انجام شده است.
با این اوصاف بهای هر سهم بانک انصار 2086 ریال، بانک قوامین یک هزار ریال و موسسه کوثر یک هزار ریال تعیین شده و قیمت خرید سهام بانک حکمت ایرانیان برای سهامداران حقیقی یک هزار ریال و برای اشخاص حقوقی 788 ریال یعنی معادل ارزش اسمی آنها است.
مهر اقتصاد نیز اعلام کرده است که برای سهامداران حقیقی قیمت هر سهم را بر اساس ارزش تابلو «در زمان توقف نماد» یا ارزش اسمی هر کدام بالاتر باشد ملاک قرار می دهد اما برای اشخاص حقوقی غیروابسته به نیروهای مسلح به ارزش تابلو «در زمان توقف نماد» اقدام می‌شود.

چه کسانی سهام را می‌خرند؟

آنگونه که از اطلاعیه این بانک‌ها و موسسات بر می آید، قرار است سهام های خرد بانک حکمت ایرانیان را شرکت توسعه فناوری و تجارت خریداری کند؛ سهام بانک مهر اقتصاد توسط شرکت نگین ساحل رویال جمع آوری می شود و شرکت ایرانیان اطلس کار تجمیع سهام بانک انصار را بر عهده دارد.
همچنین قرار است سهام بانک قوامین را شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خط صبا و سهام موسسه مالی کوثر را شرکت عصر تجارت اقتصاد بخرد.
با پایان یافتن مهلت فروش سهام این بانک هادر 29 اردیبهشت ماه، گام بعدی ادغام یعنی انتقال سهام به بانک سپه کلید می خورد.

سهامداران چه کنند؟ 

سهامداران حقیقی و حقوقی بانک ها و موسسه های مالی وابسته به نیروهای مسلح می بایست در مدت زمانی تعیین شده پس از مراجعه به یکی از شرکت های کارگزاری عضو شرکت بورس اوراق بهادار تهران یا شعب منتخب بانک های مربوطه که مرتبط با یکی از کارگزاران باشد، با ارائه دستور فروش و تکمیل فرم های مربوطه نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.
بر اساس تصمیم کمیته راهبردی ادغام، اگر سهامداران در مهلت تعیین شده نسبت به ارائه دستور فروش اقدام نکنند، می توانند تا زمان ارزش گذاری سهام توسط گروه کارشناسان رسمی تامل کرده و بر اساس آن و به ترتیبی که در آینده اعلام خواهد شد، نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.
با این حال این بانک ها تضمینی مبنی بر اینکه ارزش ذاتی تعیین شده در آینده بیشتر از ارزش قابل خرید شرایط کنونی باشد را به سهامداران خود نداده اند و از این رو انتظار می رود در این مدت 30 روزه سهامداران برای واگذاری سهام خود به شرکت های یاد شده به کارگزاری ها مراجعه کنند.