ایران رتبه چهارم جهان در حوزه نانو تکنولوژی را حفظ کرد

يکشنبه،۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد، ایران با انتشار بیش از 10 هزار مقاله آی اس آی در سال 97 رتبه چهارم دنیا را حفظ و جایگاه خود را تثبیت کرد.

ایران رتبه چهارم جهان در حوزه نانو تکنولوژی را حفظ کرد

ایران از نظر کمی وکیفی دارای جایگاه بسیارمطلوبی در توسعه علمی است و بعد از چین، آمریکا و هند که سه کشور پر جمعیت دنیا هستند؛ رتبه چهارم دنیا را در حوزه فناوری نانو به خود اختصاص داده است.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری درسال 97 همانند دیگر ستادهای فعال دراین معاونت در بخش نیروی انسانی، گسترش شرکت های دانش بنیان و تولید محصول، صادارت، بخش آموزش و تولید علم؛ فعالیت چشمگیر داشته است. 
به گفته دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، در حال حاضر 212 شرکت صنعتی دانش بنیان در زمینه نانو در کشورفعال است و محصولات نانو را تولید می کنند که این شرکت ها در سال 97، بالغ بر 580 محصول مبتنی بر فناوری نانو تولید کرده اند که تمام تاییدیه ها را گرفته و وارد بازار شده اند.
سعید سرکار در زمینه فعالیت‌های این ستاد در سال 97 گفت: توسعه منابع انسانی یکی از برنامه های این ستاد است، از ابتدای تاسیس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تا سال 97 این ستاد توانسته 35 هزار نفرمتخصص در گرایش های مختلف نانو فناوری درمقاطع کارشناسی ارشد به بالا در دانشگاه‌های کشور تربیت کند.
وی بیان کرد: داشتن این نیروی انسانی متخصص باعث شد که در توسعه علم و فناوری بسیار خوب عمل کنیم و نتایج آن در حوزه علمی کشور خودش را نشان داده به صورتی که در سال 2001 که فعالیت علم نانو در کشور شروع شده، رتبه ایران با انتشار 10 مقاله آی اس آی پنجاه و هفتم دنیا بود که خوشبختانه درسال 2018 میلادی، ایران با انتشار بیش از 10 هزار مقاله آی اس آی به رتبه چهارم دنیا دست یافته و جایگاه خود را تثبیت کرده است.
سرکار افزود: از 10 مقاله در سال، در سال 97 به بیش از 10 هزار مقاله در سال رسیده ایم که خودش یک رشد هزار برابری را نشان می دهد و این خود یک رکورد و یک انفجار توسعه علم است.
وی با اشاره به اینکه مقالات معتبر علمی خودشان شاخص توسعه علمی هستند و متاسفانه در سال های اخیر در خصوص چاپ مقاله تبلیغات منفی بسیاری شکل گرفته است، اظهارکرد: چاپ مقاله هدف نیست ولی به عنوان یک شاخص بیانگر خیلی از ظرفیت های کشورهاست، به همین دلیل در دنیا به چاپ مقاله بسیار توجه می شود. چاپ 10 هزار مقاله توسط محققان کشورمان نشان می دهد که ایران در حوزه فناوری نانو دارای یک بنیه علمی خیلی خوب است و ما بدون یک بنیه علمی خوب در تولید تکنولوژی و نوآوری نمی توانیم موفق باشیم.
وی بیان کرد: زمانی ما می توانیم به عنوان یک کشور نوآور و فناور دریک حوزه تخصصی خودمان را مطرح کنیم که در آن حوزه تخصصی در مرزدانش حرکت کنیم و خوشبختانه در حوزه نانو تکنولوژی دارای یک بنیه فوق العاده خوب و دارای فونداسیون قوی از نظر علمی هستیم و نتیجه اش در توسعه فناوری و نوآوری خودش را نشان داده است. ما اگر بنیه علمی خوبی نداشته باشیم نهایتا می شویم دنباله روی کشورهای دیگر و می شویم مقلد. الان خوشبختانه ایران از نظر کمی و کیفی دارای جایگاه بسیارمطلوبی در توسعه علمی است و بعد از چین ، آمریکا و هند که سه کشور پر جمعیت دنیا هستند ما رتبه چهارم دنیا را داریم و این خودش یک اعتبار و افتخار است.
وی یادآور شد: سال 97 یا 2018 بیش از 10 هزار مقاله چاپ کرده ایم و هر چه به جلو حرکت می کنیم، این رشد بیشتر است.

الگو شدن بخش دانش آموزی نانوی ایران برای بسیاری از کشورها 

دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: در حوزه ترویج فناوری نانو، درخصوص آموزش دانش آموزان جزو نادر کشورهایی هستیم که در حوزه نانو تکنولوژی به تربیت دانش آموز توجه کرده اند، خوشبختانه تا الان بیش از یک میلیون دانش آموز در کشور با فناوری نانوآشنا شده و آموزش تئوریک دیده اند، در سراسر کشور 87 آزمایشگاه نانو تکنولوژی وجود دارد که دانش آموزان فرصت کار عملی پیدا می کنند.
وی افزود: دربحث توسعه فناوری نانو نیز حدود 30 درصد ثبت اختراعات معتبر بین المللی را درکشورتوانستیم به نانو تکنولوژی اختصاص دهیم ، درحوزه مقالات نیزحدود 25 درصد تولیدعلم کل کشور را نانو فناوری تشکیل می دهد یعنی یک چهارم تولیدات علمی کشور در حوزه نانو فناوری است.
سرکار اضافه کرد: خوشبختانه توانسته ایم فناوری نانو را در بیش از 15 حوزه صنعتی رسوخ دهیم، صنایعی از قبیل داروسازی، لوازم بهداشتی وآرایشی، ساختمانی، خودرو، نفت و پتروشیمی، نساجی، آب، کشاورزی و محیط زیست، توانستیم با فناوری نانو محصولات مرسوم و موجود کشور را ارتقا دهیم و این باعث می شود رقابت پذیری و بازار صنایع ما توسعه پیدا کند و این ارزش افزوده ای است که توسط فناوری نانو خلق شده است.
وی بیان کرد: الان در کشور 212 شرکت صنعتی دانش بنیان در زمینه نانو داریم که محصولات نانو را تولید می کنند که در سال 97 ، بالغ بر 580 محصول مبتنی بر فناوری نانو تولید کرده اند که تمام تاییدیه ها را گرفته و وارد بازار شده اند، خوشبختانه در گزارش فروش شرکت ها درسال 96 ( فروش 97 در اوایل 98 اعلام می شود )، حدود 1400 میلیارد تومان فروش محصولات نانویی بوده است و ما امیدواریم در سال 97 این میزان به 3هزارمیلیارد تومان برسد و به یک رشد دو برابری در حوزه بازارمحصولات نانو برسیم.

صدور محصولات نانویی به 45 کشور دنیا 

سرکار یادآورشد: الان این محصولات را به بیش از 45 کشور دنیا از جمله کشورهای پیشرفته از قبیل کره جنوبی، استرالیا، چین، مالزی، اندونزی، روسیه، ترکیه و کشورهای همسایه، کشورهای اروپایی مثل انگلیس، آلمان، اسپانیا، فرانسه ، آمریکای لاتین، کانادا و کشورهای آفریقایی صادرمی کنیم؛ بنابراین جغرافیای صادرات محصولات مبتنی برفناوری نانو بسیار گسترده است و تلاش می کنیم به لحاظ کمی نیز توسعه پیدا کند. سال 96، 62 میلیون دلار صادرات داشته ایم و امیدواریم سال 97 میزان صادرات ما از 100 میلیون دلار عبور کند و هدف گذاری کردیم که اگر حمایت های لازم انجام شود، سال 1404 به صادارت یک میلیارد دلاری محصولات مبتنی بر فناوری دست پیدا کنیم.
سرکار افزود: ظرفیت های بسیاری در کشور وجود دارد و تقاضای ما این است که از این ظرفیت ها، توانمندی ها و قابلیت ها حمایت شود تا این قابلیت ها فرصت ظهور پیدا کند و بتواند به اقتصاد کشور کمک کند، برنامه ریزی ما این است که در سال 1400 ، 1400 محصول مبتنی بر فناوری نانو در بازار داشته باشیم.

نمایشگاه فناوری نانو با رنگ و بوی تجاری 

سرکار در خصوص برپایی نمایشگاه فناوری نانو در سال 97 گفت: زمانی در این نمایشگاه، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های فناوری دستاوردهای خود را ارایه می کردند، اما الان در این نمایشگاه شرکت های دانش بنیان نیز شرکت می کنند و محصولات و فناوری هایشان را به نمایش می گذارند و از زمانی که فناوری نانو در صنعت رسوخ کرده است محصولات صنعتی وارد چرخه تولید شدند. خوشبختانه سال 97 نمایشگاه بیشتر رنگ و بوی تجاری پیدا کرد و در کنار بخش های مختلف داخلی، تجارخارجی نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.
وی یادآور شد: امیدواریم در سال های آتی بتوانیم حضورتجار کشورهای دیگر را در نمایشگاه فناوری نانو داشته باشیم.

راه اندازی 4 دفتر توسعه همکاری نانو تکنولوژی 

سرکار با اشاره به اینکه ستاد نانو به دنبال امضای تفاهم نامه‌های قفسه ای نیست، گفت: بسیاری از دستگاه‌ها و وزارت خانه‌ها چندین قفسه از تفاهم نامه‌هایی دارند که فقط برای امضا منعقد شده اند و اجرایی نیستند. در حوزه فناوری نانو وارد این موارد نشده ایم و به صورت عملی وارد کار می شویم. الان 4 دفتر توسعه همکاری نانو تکنولوژی در چین راه اندازی کرده ایم.
وی بیان کرد: وظیفه این دفاتر این است که زمینه همکاری ها در بخش صادرات را در یک طیف گسترده بین دو کشور فراهم کنند، بیشتر هدف آنها فروش تکنولوژی است و بیشتراز فروش تکنولوژی، هدف فروش محصولات مبتنی بر فناوری نانو است. علاوه بر چین در کشوراندونزی، ترکیه ،عراق ، سوریه و هند دفترتوسعه همکاری نانو تکنولوژی راه اندازی شده و درسال های آینده نیز این دفاتر درکشورهایی که پتانسیل خرید محصولات نانویی ایران را دارند، ایجاد خواهد شد تا به هدفمان که یک میلیارد دلار صادرات است راحت تر برسیم.

5 استاندارد بین المللی در مسیر ثبت 

وی با اشاره به اینکه در بحث استانداردهای بین المللی و ملی فعال هستیم، گفت: تا کنون ایران در زمینه استاندارد بین المللی نانو، توانسته 4 استاندارد بین المللی ایزو را در حوزه نانو تکنولوژی به ثبت برساند. ایران جز کشورهای پیشگام است و دراین زمینه همتراز کشورهای آلمان و چین است.
سرکار در پایان در خصوص وضعیت فناوری نانو در سال 97، بیان کرد: امیدوارم مسئولان ما به ظرفیت های کشور در حوزه علم و فناوری بیشتر اعتقاد پیدا کنند. این حوزه می تواند منشاء اقتصاد مقاومتی باشد و کشورمان چاره ای جز توجه به اقتصاد دانش بنیان ندارد زیرا می تواند ارزش افزوده فوق العاده بالایی داشته باشد. اگر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم به جرات می توان گفت در یک برنامه 10 ساله مابیش از حوزه نفتمان از مغزهایمان می توانیم درآمد کسب کنیم.