سه هزار ساختمان آسیب دیده سیل شهر گنبد بیمه نامه دارند

يکشنبه،۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱

مدیرعامل بیمه آرمان گفت: از بین 32 هزار واحدمسکونی که در سیل شهرستان گنبد تحت پوشش بیمه این شرکت بودند، سه هزار واحد در سیل اخیر آسیب دیده‌اند که برای آنها پرونده تشکیل شده اما پرداخت خسارت آنها پس از بررسی نهایی و ارزیابی‌ها انجام میشود.

سه هزار ساختمان آسیب دیده سیل شهر گنبد بیمه نامه دارند

«کامبیز پیکارجو» اظهار داشت: این شرکت بر اساس قراردادی که با شهرداری گنبد داشت 32 هزار واحد بنا که در داخل حریم شهر قرار داشت را بیمه کرده بود که از این تعداد 26 هزار واحد، مسکونی و 6 هزار واحد، اداری و تجاری بودند.
وی افزود: البته تعداد بناها و ساختمان های این شهر بیش از این تعداد است؛ بخشی از ساختمان ها در خارج از حریم شهر قرار داشتند و یا مجوز ساخت نداشتند که اینها تحت پوشش بیمه قرار نگرفتند ضمن آنکه بیمه ساختمان های اداری و دولتی به عهده دیگر بیمه گران بوده است.
پیکارجوبا اعلام اینکه سه هزار واحد مسکونی در چهار محله شهر گنبد که در حریم رودخانه قرار داشتند، در سیل اخیر آسیب دیدند، مجموع خسارت وارده به این بناها را بین 14 تا 15 میلیارد تومان برآورد کرد که از این میزان بخشی مربوط به بیمه اثاث منزل و بخشی نیز مربوط به بیمه بنا است.
وی درباره پرداخت خسارت به زیان دیدگان گفت: در حوادثی چون سیل و آتش سوزی پرداخت خسارت بابت اثاث آسیب دیده به صورت علی الحساب انجام می شود اما برای پرداخت خسارت بنا نیاز به بررسی های بیشتر داریم تا بازدیدها و ارزیابی های خسارت به طور کامل انجام و پرداخت ها به همه آسیب دیدگان به صورت منظم و هماهنگ انجام شود.
به گفته این مدیر صنعت بیمه، شهرداری گنبد به عنوان بیمه گذار اصلی که 32 هزار واحد مسکونی را تحت پوشش بیمه جامع آتش سوزی قرار داده بود، تمام حق بیمه که حدود یکصد میلیون تومان بود را به طور کامل پرداخت کرده و بیمه آرمان نیز بخشی از این حق بیمه را نزد شرکتهای دیگر و بیمه مرکزی به صورت اتکایی نگهداری کرده بود.
به گفته پیکارجو، سهم بیمه آرمان از سیل گنبد حدود 2 میلیارد تومان است و طبق قرارداد بابت ساختمان های آسیب دیده تا سقف 10 میلیون تومان و بابت اثاثیه ها تا سقف 6 میلیون تومان پرداخت می شود.
وی از استقرار پنج تیم ارزیابی خسارت در شهر گنبد از روزهای آغازین وقوع سیل خبر داد و گفت: پرداخت خسارت تا زمان پایان برآورد دقیق پرداخت خسارت امکان پذیر نیست.

همه خسارت زلزله کرمانشاه پرداخت شد

مدیرعامل بیمه آرمان یادآور شد: در زلزله کرمانشاه که ساختمان های مسکن مهر توسط بانک مسکن نزد این شرکت بیمه شده بود، همه خسارت ها یعنی حدود 40 میلیارد تومان خسارت به بیمه گذار پرداخت شد.
پیکارجو تاکید کرد: درسی که زلزله کرمانشاه به بیمه گران داد، این بود که اگر از بیمه اتکایی مناسبی برخوردار نباشند و یا تیم خسارت خوبی را در منطقه آسیب دیده مستقر نکنند و یا حتی به سرعت وارد مرحله پرداخت خسارت شوند، باید زیان زیادی را متحمل شوند.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه در موضوع زلزله ممکن است پس از زلزله اصلی چندین پس لرزه در منطقه رخ دهد، باید مراقبت کرد و ارزیابی ها و پرداخت خسارت را به اتمام حادثه موکول کرد.
پیکارجو تاکید کرد: اگر در پرونده زلزله کرمانشاه، بیمه آرمان از اتکایی مناسبی برخوردار بود، امروز شاهد زیان انباشته نبود.

همکاری بیمه‌ها برای پوشش بهتر خسارتهای بزرگ

این مدیر صنعت بیمه از تفاهم 12 شرکت بیمه ای کوچک و متوسط برای استفاده از ظرفیت اتکایی یکدیگر در حوزه حوادث مخاطره آمیز خبر داد و گفت: در گذشته چهار شرکت بزرگ بیمه ای چنین همکاری و پوششی را برای هم داشتند و اکنون شرکت های متوسط نیز سعی می کنند که از ظرفیت مازاد خود برای پذیرش ریسک یکدیگر استفاده کنند.
پیکارجو درباره اینکه قرار است این گروه تا چه سقفی از خسارت ها را پوشش دهند، اظهار داشت: هنوز رقم نهایی نشده اما بنا بر این است که از ظرفیت مازاد خسارت خود حداکثر استفاده را داشته باشیم.