سازمان تجارت جهانی از کاهش رشد تجارت خبر داد

دوشنبه،۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷

سازمان تجارت جهانی در گزارش سالانه خود اعلام کرد: میزان تجارت در جهان در سه ماه چهارم سال 2018 میلادی دست کم 0.3 درصد کاهش یافته است.

سازمان تجارت جهانی از کاهش رشد تجارت خبر داد

به گزارش راشاتودی، احتمالا میزان تجارت جهانی در سال جاری میلادی 2.6 درصد رشد خواهد داشت. این میزان رشد، کمتر از سه درصد رشد سال 2018 و همچنین پایین تر از رشد 3.7 درصدی است که قبلا پیش بینی شده بود.
سازمان تجارت جهانی همچنین بر این باور است در صورت تسهیل منازعات تجاری، میزان رشد تجارت در جهان در 2020 میلادی به سه درصد باز خواهد گشت.
به گفته «روبرتو آزودو» مدیرکل سازمان تجارت جهانی با توجه به افزایش منازعات تجاری، هیچکس نباید با اعلام این چشم انداز، شگفت زده شود. 
وی بر این باور است زمانی که شاهد این میزان از عدم اطمینان هستیم تجارت نمی تواند نقش خود را به خوبی در رشد جهانی ایفا کند. 
عوامل زیادی بر کاهش میزان رشد تجارت در سال 2018 تأثیر گذاشتند که از جمله آنها می توان به عوارض جدید و اقدامات تلافی جویانه، رشد کم اقتصاد در جهان، ایجاد بی ثباتی در بازارهای مالی و شرایط سخت تر پولی در کشورهای پیشرفته اشاره کرد.
بر اساس این گزارش، کاهش رشد اقتصادی بیانگر تقاضای کمتر برای واردات، هم در کشورهای پیشرفته و هم در کشورهای در حال توسعه بوده است؛ اگرچه برخی مناطق بیش از دیگران تحت تاثیر قرار گرفته اند. 
آسیا در سال 2018 با کاهش رشد تجارت روبرو شد. در قاره اروپا نیز صادرات دچار رکود بود و واردات آن نیز به تدریج روند کاهشی داشت.