نامه رییس جمهوری برای برداشت 2 میلیارد یورو از صندوق توسعه

دوشنبه،۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: رییس‌جمهوری در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب درخواست برداشت 2 میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی را برای جبران خسارات به مناطق سیل زده کرد.

نامه رییس جمهوری برای برداشت 2 میلیارد یورو از صندوق توسعه

«سیده فاطمه ذوالقدر» عضو فراکسیون امید مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دکتر روحانی در این نامه‌ درخواست برداشت دو میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی که معادل ریالی آن با توجه به نوسانات نرخ ارز حدود27 هزار میلیارد تومان است را ارایه کرده است تا این مبلغ هر چه سریع تر به مناطق سیل‌زده اختصاص پیدا کند.
بر اساس این گزارش، اعضای فراکسیون امید مجلس طرحی را در مجلس تهیه و امروز با 160 امضا تقدیم هیات رییسه کردند که براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود از محل منابع تا سقف معادل ریالی دو میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی که با نرخ سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارزی (نیما) به ریال تبدیل شود، تا سقف معادل ریالی 592 میلیون و 500 هزار یورو از محل کاهش 30 درصد از منابع بند «ه» (به جز ردیف‌های 1و2و3 جدول مربوطه) تبصره 4 قانون بودجه 1398 کل کشور، انتشار 100 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ارزی و ریالی بلندمدت تحت عنوان «اوراق مشارکت در بازسازی منازل آسیب دیدگان سیل» و فروش آن در داخل و خارج از کشور با تضمین بازپرداخت اصل و سود توسط دولت، بانک‌ها و بانک مرکزی مجاز به خرید مانده اوراق فروش نرفته می‌باشند، صرف حمایت از آسیب‌دیدگان از سیل و جبران خسارات وارده کند.
این طرح با هدف مدیریت بحران، تخصیص بودجه و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در موضوع سیل اخیر تدوین شده است. 

در سایه اتحاد و همدلی نابسامانی‌ها و کاستی‌ها کم رنگ‌تر می‌شود 

ذوالقدر افزود: درست است که نقایص و کاستی‌ها در امدادرسانی به استان‌های سیل‌زده زیاد است اما همانطور که در دوران دفاع مقدس با همدلی، اتحاد و انسجام توانستیم بر شرایط سخت اقتصادی و ویرانی‌های ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی فائق آییم، اکنون نیز موفق می شویم.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی می‌توان با تکیه بر داشته‌های اخلاقی و معنوی و تجربیات دفاع مقدس، شرایط خاص و ویژه سیل را به خوبی مدیریت کرد و بر مشکلات و ویرانی‌ها فائق آمد.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: قطعا در سایه اتحاد و همدلی نابسامانی‌ها و کاستی‌ها کم رنگ‌تر می‌شود و شکاف و اختلاف بین مسؤولان اجرایی، نظامی و امدادی کمتر می‌شود. 
ذوالقدر همچنین گفت: همه دستگاه‌ها در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان کشور هستند هر چند که از نظر مدیریتی و تجهیزات فنی و موازی‌کاری‌ها ممکن است ضعفهایی وجود داشته باشد اما همه دست در دست هم وظیفه‌شناسی و همدردی خود با سیل‌زدگان را به خوبی نشان دادند. در این شرایط سخت باید به نقاط مثبت کارها و عملکردها توجه کرد و اصلا وقت انتقاد و نکته‌بینی و تخریب یکدیگر نیست.