چین و اتحادیه اروپا بر حمایت کامل از برجام تاکید کردند

چهارشنبه،۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸

چین و اتحادیه اروپا با صدور بیانیه مشترکی در پایان دیدار 'لی که چیانگ' نخست وزیر چین، 'دونالد توسک' رییس شورای اروپا و 'ژان کلود یونکر' رییس کمیسیون اتحادیه اروپا برجام را دستاوردی مهم توصیف و بر تعهد خود در قبال اجرای این توافق تاکید کردند.

چین و اتحادیه اروپا بر حمایت کامل از برجام تاکید کردند

به گزارش شینهوا و تارنمای اتحادیه اروپا، به دنبال بیست و یکمین نشست مشترک این اتحادیه وچین که روز سه شنبه دربروکسل انجام شد، دو طرف با صدور بیانیه ای مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را یک عنصر کلیدی درمعماری منع گسترش هسته ای درجهان و دستاوردی دیپلماتیک توصیف کردند که به اتفاق آرا به تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل رسیده است. 
بنابر این بیانیه، دو طرف بر تعهد خود در قبال اجرای مداوم، کامل و موثر این توافق و تلاش های خود برای حفظ منافع اقتصادی آن برای ایران تاکید کردند. 
اتحادیه اروپا و چین همچنین بر اهمیت طرح مدرنیته سازی اراک وضرورت تلاش های مشترک در این زمینه تاکید کردند. دو طرف بر این حقیقت اذعان کردند که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 14گزارش متوالی بر ادامه پایبندی ایران به تعهداتش در قبال توافق هسته ای را تایید کرده است.
همچنین دو طرف در این نشست با ارزیابی مثبت از پیشرفت روابط چین و اروپا در ابعاد مختلف، تاکید کردند که چین و اتحادیه اروپا در اقتصاد باز جهانی و برقراری صلح و ثبات جهان، منافع مشترک و گسترده‌ای دارند.
در این نشست تصریح شد که دو طرف نیروهای تثبیت کننده و جوامع اصلی اقتصادی هستند و رایزنی و همکاری راهبردی چین و اتحادیه اروپا از اهمیت فراوانی برخوردار است.
همچنین قرار شد دو طرف با در نظر داشتن همکاری از طریق گفت و گو و رایزنی، اختلافات و اصطکاک را حل و فصل کرده و به توسعه درازمدت و باثبات روابط چین و اروپا یاری کنند این امر با منافع اصلی و درازمدت هر دو طرف منطبق بوده و برای جهان تاثیرات مهم و مثبت ایجاد خواهد کرد.
دو طرف همچنین در راستای کاهش محدودیت ورود به بازار متقابل با روش های گوناگون از جمله تسهیل و برطرف کردن تبعیض و همچنین تلاش برای حصول پیشرفت تعیین کننده درباره پایان مذاکرات در توافقنامه سرمایه گذاری چین و اروپا تعهد دادند تا در سال 2020، به توافقنامه‎ای در سطح بالاتر دست پیدا کنند.
دو طرف موافقت کردند ضمن پیشبرد پیوند طرح یک کمربند یک جاده و راهبرد برقراری ارتباطات اوراسیا، همکاری در چارچوب برقراری ارتباطات چین و اروپا در ابعاد مختلف را تقویت بخشیده و تداوم و جامعیت آن را ارتقا دهند.
دو طرف همچنین ضمن تقویت همکاری در زمینه‎هایی چون تغییرات اقلیمی و انرژی پاک، توافقنامه پاریس را اجرا خواهند کرد.