مقام ژاپنی: از حق خود برای خرید نفت ایران کوتاه نمی‌آییم

چهارشنبه،۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷

یک مقام ژاپنی روز چهارشنبه با اعلام اینکه تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران نباید بر ثبات تامین انرژی کشورش تاثیر منفی بگذارد، تاکید کرد که ژاپن هرگز از حق قانونی تامین انرژی خود کوتاه نمی‌آید و همچنان به مذاکرات با آمریکا برای نیل به هدف ادامه می‌دهد.

مقام ژاپنی: از حق خود برای خرید نفت ایران کوتاه نمی‌آییم

این مقام ژاپنی که خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با پایگاه آمریکایی اخبار انرژی جهان 'اس پی گلوبال' گفت که دور نخست این مذاکرات در حالی پایان یافت که ژاپن همچنان بر حفظ روند تامین انرژی خود از ایران اصرار دارد و تلاش خواهد کرد به هر نحو ممکن به این خواسته خود برسد.
این مقام ژاپنی افزود: هیروشی اوکا، دستیار و مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقای وزارت خارجه ژاپن و ساندرا کوودکیرک، دستیار و معاون اداره منابع انرژی وزارت آمریکا همراه با چند مقام دیگر ژاپنی از وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنایع و وزارت انرژی آمریکا مذاکرات مفصلی را در خصوص تداوم خرید نفت ژاپن از ایران داشتند و قرار است این مذاکرات برای نیل به نتیجه بهتر به زودی ادامه یابد.
براساس این گزارش، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری بدون اینکه مشخص کند از اینکه آیا آمریکا همچنان قصد دارد معافیت های خرید نفتی برای 8 کشور اصلی خریدار نفت ایران را تمدید کند، گفت که دولت آمریکا در موعد مقتضی در این باره تصمیم خواهد گرفت.
سوم فروردین بود که تاکاشی تسوکیوکا رییس اتحادیه نفت ژاپن موسوم به 'پی آ جی' گفت: پالایشگاه ها و وارد کنندگان نفت این کشور به دنبال تمدید معافیت برای استمرار خرید نفت از ایران هستند و همچنان به رایزنی های خود در این خصوص ادامه می دهند.
وی گفته بود که این اتحادیه با تمام توان از تلاش های دولت برای گرفتن معافیت پس از ماه آوریل برای خرید نفت از ایران حمایت می کند و پالایشگاه های نفتی از دولت خواسته اند تلاش کند تا آنها بتوانند خریدها را از ایران ادامه دهند.
منابع مطلع از وزارت صنعت ژاپن گفته اند که مقام های ژاپنی به آمریکا تاکید کرده اند که نباید تحریم های این کشور بر ثبات تامین انرژی این کشور تاثیر منفی بگذارد و فعالیت پالایشگاه های ژاپنی را مختل کند.
مقام ژاپنی درباره بیمه نفتکش هایی که نفت را از ایران به این کشور وارد می کنند نیز گفت که در حال حاضر در انتظار اعلام تمدید معافیت هستیم و بعدا در این باره اطلاع رسانی خواهد رشد.