شناسایی باکتری نفت‌خوار در اعماق اقیانوس آرام

يکشنبه،۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰

یک تیم از محققان بین‌المللی موفق به شناسایی باکتری نفت‌خوار در اعماق اقیانوس و عمیق‌ترین گودال طبیعی به نام گودال ماریانا شدند.

شناسایی باکتری نفت‌خوار در اعماق اقیانوس آرام

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، این باکتری در اعماق گودال ماریانا در شمال غربی اقیانوس آرام قرار دارد که عمیق‌ترین گودال طبیعی جهان است. 
محققان با استفاده از یک شناور نمونه‌های میکروبی این گودال که 6.8 مایل پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد، را جمع‌آوری کردند.
تاکنون اطلاعات اندکی در زمینه جمعیت میکروبی اعماق اقیانوس در دست بوده است. 
نمونه‌های میکروبی جمع‌آوری شده از گودال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و در این حین گروه جدید از باکتری‌های تجزیه‌کننده هیدروکربن یافت شد. هیدروکربن ترکیبی ارگانیک است که از اتم‌های هیدروژن و کربن تشکیل شده است و در نفت خام و گاز طبیعی یافت می‌شود.
در ادامه تحقیقات آمده است که این میکروارگانیسم‌ها ترکیبات مشابه آنچه در نفت وجود دارد را اصطلاحا می‌خورند و آن را برای تولید سوخت استفاده می‌کنند. این میکروارگانیسم‌ها و موارد مشابه نقش مهمی را در تجزیه لکه نفتی در بلاهای طبیعی، مشابه نشت نفت از یک چاه دریایی در خلیج مکزیک در سال 2010 میلادی، ایفا می‌کنند. 
محققان برای اطلاع از مکان دقیق زندگی میکروب‌ها، نمونه یک ستون آب از سطح دریا تا عمق گودال را جمع آوری کردند و دریافتند باکتری‌های نفت خوار در 4 مایلی زیر سطح اقیانوس قرار دارند. محققان احتمال می‌دهند مکان زندگی این باکتری‌ها بسیار عمیق‌تر باشد.
بر اساس احتمالات بخش قابل توجهی از مواد غذایی مورد نیاز این باکتری‌ها از آلودگی‌های اقیانوس تامین می‌شود.
همچنین محققان احتمال می‌دهند هیدروکربن‌ها به باکتری ها کمک می‌کنند که تحت فشار اقیانوس، زنده بمانند. 
نتایج این مطالعه در نشریه Microbiome منتشر شده است.