دولت اجاره مسکن موقت آسیب‌دیدگان سیل را می‌پردازد

شنبه،۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸

رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه های بازسازی باید بر مبنای احتمال تکرار سیل تدوین شود، حفظ حریم رودخانه ها و ساخت سد در مکان‌های مناسب برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل را ضروری خواند و تاکید کرد: هلال احمر، اورژانس، مسوولین اجرایی، سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی کاری بزرگ و فداکارانه انجام دادند.

دولت اجاره مسکن موقت آسیب‌دیدگان سیل را می‌پردازد

رییس جمهور، روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان با اشاره به اینکه  کار بخش های دولتی در ترمیم زیرساختهای آسیب دیده کم نظیر است، گفت: اینکه بیماری مسری و فراگیر در مناطق سیل زده نداریم، مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است، برق ۱۱۴۵ روستای استان لرستان بر اثر سیل قطع شد و اکنون فقط ۶ روستا برق ندارند و از ۹۶۱ روستا، فقط بازسازی شبکه آبرسانی ۳ روستا باقیمانده است.

روحانی با ابراز امیدواری برای بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاه ترین زمان، اظهار کرد: لوازم زندگی آسیب دیدگان از سیل باید سریع تر و در حد متعارف تامین شود. تمام امکانات دولتی و عمومی در خدمت اسکان موقت و مناسب باشند؛ دولت اجاره مسکن موقت آسیب دیدگان را خواهد پرداخت.

وی ضمن تبریک میلاد با سعادت منجی عالم بشریت امام زمان (عج)،  گفت: امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب اسلامی در سال 57 بیان کردند که امسال سال پرنعمت و در عین حال پرزحمتی بود، از لحاظ نعمت خداوند ، سال 57 بهترین سال تاریخ ایران بود و در عین حال اعتصابات، اعتراضات، اقتصادی وجود داشت. امسال نیز برای کشور سالی پرنعمت و پرزحمت است.

رئیس جمهور اظهار کرد: نزول باران یعنی حیات، نشاط و بقاء و نسبت به سال‌های قبل رقم بسیار بالایی به حجم ذخایر آبی کشور در مقایسه با سال‌های گذشته اضافه شد. به عبارتی حدود 480 میلیارد متر مکعب آب وارد سرزمین ایران شد.

روحانی ادامه داد: اگر بخواهیم یک متر مکعب از آب دریا را در کنار ساحل شیرین نماییم در حدود 4 الی 5 هزار تومان هزینه خواهد داشت اما خداوند با سیل اخیر، سرمایه، ثروت و نعمت بزرگی را در اختیار ما قرار داد.

رئیس جمهور با اشاره به تماس تلفنی با استاندار لرستان در 12 فروردین ماه و هنگام بروز سیل در پلدختر، گفت: در آن شب پس از قطع ارتباطات تلفنی با پلدختر بسیار برای مردم این شهر نگران شدیم. در تماس تلفنی مجددی که صبح روز بعد  انجام شد متوجه شدم باوجود خسارات مالی بسیار سنگین ، خسارت جانی آن سیل نداشته است.

روحانی همچنین به تشکیل هیأت بلندپایه از اساتید و متخصصین برای بررسی سیل و سیلاب در ایران اشاره و تأکید کرد: گزارش علمی و ملی سیلاب های اخیر طی شش ماه ارائه خواهد شد .

رئیس جمهور گفت: برخی به روند سدسازی‌ها در دهه‌های گذشته و همچنین دولت یازدهم ایراد می‌گرفتند که نباید قضاوت‌های سال‌های قبل را فراموش کنیم و امروز شاهد بارندگی بی‌نظیری طی یکصد سال اخیر در 25 استان به صورت همزمان بودیم تا جایی که یک استان معین نیز خود گرفتار سیلاب می‌شد و نمی‌توانست به استان همجوار کمک نماید.

روحانی حفظ حریم رودخانه ها و ساخت سد در مکان های مناسب برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل را ضروری دانست و اظهارداشت:صدور مجوز ساخت اماکن و منازل در حاشیه و گاهی حتی در بستر رودخانه‌ها را کاری نادرست و خلاف قانون است. اکثر خانه‌های نزدیک رودخانه ها ویران شدند و این درحالی است که اگر حریم رودخانه ها مراعات می شد، خسارات کمتری می دیدیم و در مرحله حداقلی باید این امر پیگیری شود و سپس برای بازسازی مناطق در نظر داشته باشیم که محل اماکنی که تخریب شده برای بازسازی مناسب باشد.

وی با اشاره به تشکیل جلساتی در تهران برای پیش‌بینی بارندگی سال آینده افزود: مبنا بر این در نظر گرفته شد که سال آینده نیز با چنین سیلابی مواجه خواهیم بود و باید درس‌های لازم را از این حادثه سیل اخیر گرفته و برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم پیش از دولت، نیروهای مسلح، هلال احمر و سایر دستگاه‌ها وارد عرصه امدادرسانی و کمک به مناطق سیل‌زده شدند، تأکید کرد: هلال احمر موظف است آموزش‌های لازم را به مردم ارایه دهد که در صورت بروز حوادث و در ساعت اولیه مردم باید چه اقداماتی انجام دهند و در نیم ساعت اول انجام چه اموری برای حفظ جان و اموال مردم باید در اولویت قرار گیرد که البته صدا و سیما این مهم را شروع کرده و باید این روند تسریع شود.

روحانی با اشاره به ایثارگری، فداکاری و همت نیروهای مسلح و دستگاه‌های دولتی در هنگام حادثه سیل، گفت: قدم به قدم نیروهای مسلح و دستگاه‌های دولتی فداکاری کردند که البته در همه جای دنیا چنین اتفاقی می‌افتد اما تفاوت بین ایران و دیگر کشورها در این است که خلوص، دلسوزی، ایثار و فداکاری مردم و نیروهای مسلح نسبت به سایر نقاط جهان، بیشتر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت طبق قانون اساسی باید دستورات لازم را به نیروهای مسلح در مواقع اضطراری صادر کند، تصریح کرد: پیوستگی و محبت بین مردم، ارتش، سپاه و بسیج وجود دارد. همانند سال‌های دفاع مقدس همه در این حادثه اخیر کنار هم قرار داشتند و در هر ساعت و روزی که با استانداران در تماس بودم در محل کار و پست خدمتی خود حضور داشتند.

روحانی همچنین از تلاش‌های هوانیروز و هلال احمر که در شرایط بد آب و هوایی، خلبانان بالگردهای آنها  ریسک کرده و برای خدمت‌رسانی به مردم به پرواز در آمدند، قدردانی کرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کار بخش دولتی در ترمیم زیرساخت‌ها در حادثه سیل اخیر در دنیا بی‌نظیر است، گفت: اینکه امروز در ایران پس از این سیل، بیماری مسری وجود ندارد، باعث توجه و حیرت سازمان بهداشت جهانی شده است که با وجود این سیل و آبگرفتگی مردم بیمار نشدند.