شرکت کنندگان در نمایشگاه‌های برون مرزی یارانه می‌گیرند

شنبه،۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳

مدیر کل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: شرکت کنندگان در نمایشگاه های برون مرزی مورد تایید و دارای مجوز از سازمان توسعه تجارت، در صورت تکمیل مدارک و مستندات از یارانه نمایشگاهی به عنوان مشوق برخوردار می‌شوند.

شرکت کنندگان در نمایشگاه‌های برون مرزی یارانه می‌گیرند

«بهروز حسن الفت» افزود: پارسال برای حضور در نمایشگاه های بین المللی در خارج کشور، 50 درصد هزینه های غرفه داران تا سقف 20 میلیون تومان به شرکت کنندگان پرداخت شد.
وی خاطرنشان کرد: شرکت هایی که توانستند مدارک و مستندات حضور در نمایشگاه های بین المللی را برای سازمان توسعه تجارت بیاورند، یارانه های خود را دریافت کردند.
حسن الفت بیان داشت: پرداخت یارانه یاد شده جزو سیاست های سازمان توسعه تجارت است که امسال نیز ادامه خواهد داشت، اما درباره اعداد و ارقام نهایی آن تصمیم گیری نشده و باید در قالب بودجه، ابلاغ و تامین شود.
وی گفت: هر نمایشگاهی که برای امسال بتواند مجوز برگزاری از سازمان توسعه تجارت دریافت کند، مشمول دریافت این یارانه خواهد شد.
پیشتر «محمدرضا مودودی» سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرده بود: پارسال و در زمان تصویب مشوق‌های صادراتی اعلام کردیم که تا سقف 20 میلیون تومان و 50 درصد هزینه های شرکت کنندگان در نمایشگاه خارجی پرداخت می شود، اما با افزایش نرخ ارز این اعداد رشد کردند در عین حال نمی‌توانستیم خلاف مصوبه دولت عمل کرده و این 20 میلیون تومان را تغییر دهیم، اما برای سال 98 به دنبال اصلاح این اقدام هستیم.

استقبال از نمایشگاه های برون مرزی

این مسئول، عمده بازارهای هدف جمهوری اسلامی ایران برای برپایی نمایشگاه ها را عراق، ترکیه، عمان، روسیه و ترکمنستان معرفی کرد و گفت: با سخت شدن شرایط اقتصادی و افزایش نرخ ارز، هزینه های حضور شرکت ها در نمایشگاه های برون مرزی افزایش داشته، با این حال شاهد استقبال تشکل ها و بخش خصوصی از استان ها و مناطق مختلف هستیم.
وی بطور نمونه به برگزاری پنجمین همایش و نمایشگاه بازرگانی- صنعتی ایران از 29 اردیبهشت تا 31 خردادماه در بندر آستراخان روسیه اشاره کرد که از مجوز این سازمان برخوردار است و شرکت کنندگان در آن می توانند از یارانه یاد شده استفاده کنند.
حسن الفت تاکید کرد: روسیه بازاری مهم برای جمهوری اسلامی ایران است و با توجه به عزم مسئولان 2 کشور برای توسعه ارتباطات، برگزاری نمایشگاه های صنعتی و تجاری می تواند نقش بسیار موثری در تسهیل ارتباط بین تجار 2 کشور و همکاری های متقابل باشد.
وی، برپایی نمایشگاه های برون مرزی بویژه در کشورهای هدف صادراتی را در راستای شعار «رونق تولید» امسال، حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی برشمرد که محقق کننده اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب است.

لزوم تمرکز بر بازار همسایگان

در این پیوند، «حسن مرتجی» برگزارکننده نمایشگاه صنعت آستراخان به سخنان نوروزی رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد که بازار همسایگان را بهترین بازارها برای کشورمان برشمردند.
وی یادآور شد: مقام های روسی نیز بر تامین کالاهای مورد نیاز استان های جنوب و جنوب غرب این کشور از ایران تاکید دارند.
این برگزارکننده نمایشگاه های بین المللی گفت: تاکنون با بیش از 200 اتاق بازرگانی و اتحادیه های تجاری و صنعتی روسیه از 89 استان این کشور برای حضور در نمایشگاه مکاتبه شده و حتی در نظر داریم غرفه رایگان در اختیارشان قرار دهیم تا تجار روسیه بتوانند گفت وگوهای رو در رو (B TO B) با بازرگانان ایرانی داشته باشند و نیازمندی های خود را بویژه در صنعت ساختمان و مواد غذایی از کشورمان تامین کنند.
برپایه این گزارش، نمایشگاه یاد شده با محوریت صنعت ساختمان، تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه های مهندسی، پروژه های فنی و مهندسی و توسعه شهری، ساخت و سازها و صدور خدمات فنی و مهندسی مربوطه، صنایع الکترونیک، خدمات فنی و مهندسی در زمینه های راه سازی، پل سازی و آسفالت، انتقال لوله های نفت و گاز، خودروسازی، لجستیک، حمل و نقل بین المللی، تجهیزات پزشکی، سلامت و دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده ها، صنایع و تجهیزات غذایی و نوشیدنی، نان، شیرینی و شکلات، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، سیمان، آجر، گچ، رنگ و رزین، سرویس های بهداشتی، سنگ، شیشه، درب و پنجره، لوله های انتقال آب و فاضلاب، بالابرها، سیستم های آبیاری و کشاورزی، ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ماشین آلات ساختمانی، صنایع و محصولات غذایی و کشاورزی برگزار می شود.
سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند. امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.