راه‌اندازی قطار تهران به آنکارا از مردادماه

يکشنبه،۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶

مدیرعامل راه آهن کشور در مذاکره با همتای ترکیه‌ای خود از آمادگی ایران برای شروع به کار خط ریلی تهران - آنکارا و جابه جایی مسافر از ماه جولای (تیر و مرداد) خبر داد.

راه‌اندازی قطار تهران به آنکارا از مردادماه

اجلاس دوجانبه راه‌آهن ایران و ترکیه امروز در ساختمان راه آهن کشور با حضور مقامات راه آهن دو کشور برگزار شد.
«سعید رسولی» مدیرعامل شرکت راه‌آهن در این اجلاس درخصوص تردد قطار تهران ـ آنکارا، افزود: پیشنهاد می کنیم جلسه ای در تهران برای بررسی این موضوع تشکیل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این جلسه، افزایش حجم جابه جایی بار بین دو طرف را یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه بیان کرد و گفت: تمایل داریم شرایط به گونه ای شود که حمل و نقل ریلی را از 500 هزار تن به یک میلیون تن افزایش دهیم. 
وی در ادامه اظهارداشت: موضوع اتصال ریلی «چشمه ثریا» در ایران به منطقه «کارس» در ترکیه که محور ارزشمندی در توسعه مبادلات ریلی است یکی از موضوعات مذاکره با ترکیه است و تمایل داریم مذاکراتی برای راه اندازی این خط ریلی انجام شود. 
رسولی به هیات ترکیه‌ ای پیشنهاد داد که برای انجام مطالعات بیشتر و نهایی کردن مباحث کارشناسی ماه آینده در تهران نشستی مشترک برگزار کنند. 
مدیرعامل راه آهن کشور در اجلاس دو جانبه به بحث یادداشت 6 جانبه ایران، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان برای راه‌اندازی قطارهای سی.آی.اس (CIS) اشاره کرد و گفت: اتصال سیستم‌های کامپیوتری بین ایران و ترکیه از موضوعات دیگری است که علاقه مندیم بعد از ماه رمضان مذاکراتی در این رابطه انجام شود. 
«علی احسان اویگون» مدیرعامل راه‌آهن ترکیه نیز گفت: این اجلاس، هشتمین دور مذاکرات ریلی بین ایران و ترکیه است و امیدواریم تفاهم هایی انجام شود که منبع خیر برای هر دو کشور باشد. 
وی افزود: ایران و ترکیه دو کشور همسایه و در یک جغرافیا و شرایط سخت است که اگر تفاهمات خوبی با هم داشته باشند می توانند در این شرایط برای مردم ایران و ترکیه زندگی راحتی را فراهم کنند. 
مدیرعامل راه آهن ترکیه گفت: در توسعه اجتماعی کشورها راه آهن، صنعتی است که اگر نباشد توسعه رخ نمی دهد و خوشبختانه در سال های اخیر در ایران و ترکیه سرمایه ‌گذاری‌های قابل توجهی در این بخش انجام شده است.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم راه‌آهن در کشور را به هم نزدیک کنیم از نظر اجتماعی و اقتصادی همکاری‌های خوبی را خواهیم داشت.