کنترل مصرف مشترکان برق با اینترنت اشیاء در تابستان 98

سه شنبه،۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱

شرکت توانیر با هدف تحول دیجیتال، برای نخستین بار در تابستان امسال به صورت آزمایشی، کنترل بار مصرفی مشترکان برق را به کمک اینترنت اشیاء (IOT) در سه شرکت توزیع برق اجرا می‌کند.

کنترل مصرف مشترکان برق با اینترنت اشیاء در تابستان 98

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و امور برق مشترکان شرکت توانیر با اشاره به برنامه‌های صنعت برق در بخش تحول دیجیتال و مدیریت مصرف برق گفت: سند برنامه اقدام مشترک وزارتخانه‌های نیرو و فناوری اطلاعات و ارتباطات از نتایج خوب نشست اینترنت اشیاء و در راستای توسعه کاربرد فناوری‌های نوین آی.سی.تی ( ICT ) در صنعت آب و برق با رویکرد تحول دیجیتال است.
«هادی مدقق» کاربرد اینترنت اشیاء در حوزه مدیریت مصرف برق، حذف قبوض کاغذی و توسعه طرح «فهام» و اجرای آن در بخش خانگی را از دیگر موضوعات این نشست برشمرد.
«شقایق یوسفی» کارشناس دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان توانیر نیز به تبیین روش‌های نوین مشارکت مشترکان در مدیریت بار و مصرف انرژی مبتنی بر اینترنت اشیاء پرداخت.
این کارشناس نتایج بهره‌گیری از برنامه کنترل مستقیم بار روی 280 هزار آبگرم‌کن خانگی را 330 مگاوات صرفه‌جویی سالانه اعلام کرد و این برنامه را روی سایر ادوات مصرفی از قبیل پمپ‌های آب، سیستم‌های سرمایشی و غیره قابل اجرا دانست.
یوسفی با اشاره به شناسایی ده‌ها شرکت فعال کشور در بخش اینترنت اشیاء از سوی شرکت توانیر گفت: نمونه آزمایشی این طرح در ساختمان‌های سه شرکت توزیع برق تهران بزرگ، خراسان شمالی و غرب مازندران با ادوات بومی انجام می شود.
یوسفی در ادامه با تشریح چگونگی مشارکت بخش خانگی و تجاری کوچک، افزود: اجرای این برنامه در قالب پروژه پایلوت در تابستان 98 از سوی یک تیم در پژوهشگاه نیرو در حال پیگیری است.
بر اساس این گزارش، سند برنامه اقدام مشترک وزارتخانه های نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات، 27 تیرماه پارسال به امضای «رضا اردکانیان» و «محمدجواد آذری جهرمی» رسید.
ارتقای حوزه سیاست گذاری و رگولاتوری، تحول دیجیتال در هر دو وزارتخانه نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه فضای کسب و کار دیجیتال در صنعت آب و برق و استفاده مشترک از زیرساخت ها به منظور توسعه خدمات مخابراتی و انتقال داده از جمله اهداف این سند همکاری است.

مفهوم اینترنت اشیا، اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت است. به کمک اینترنت اشیا برنامه ها و دستگاه های مختلف می توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند.