رشد فعالیت‌های مپنا در صنعت نفت

شنبه،۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹

مپنا یکی از بزرگترین هلدینگ‎های صنعتی ایران و از شرکت‎های تاثیرگذار در صنعت برق است. این شرکت معظم در سالهای اخیر به فعالیت در صنایع بالادستی نفت هم وارد شده است. سید نصرالله هزاوه‎ای به عنوان معاون بازرگانی شرکت در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، در این گفت‎و‎گو به تشریح این موضوع پرداخته است.

رشد فعالیت‎های مپنا در صنعت نفت

جناب آقای مهندس هزاوه‎ای ، جنابعالی به عنوان معاون بازرگانی بخش نفت و گاز شرکت مپنا، از فعالیت در این حوزه برای مخاطبان ما بگوئید.

شرکت مپنا بیش از یک دهه است که علاوه بر فعالیت در حوزه‎های دیگر، در زمینه نفت نیز فعال است. به عنوان مثال این هلدینگ بزرگ در بخش بالادست شامل مطالعات میدان‌ها و حفاری و در بخش پایین دست پروژه‌های پالایشگاه‌های پارس جنوبی، ایستگاه‌های تقویت فشار فعالیت داشته‌  و برنامه‎های توسعه‎ای متعددی را در دست مطالعه و برنامه‎ریزی دارد.

در کدام مناطق این فعالیت‌ها  شما انجام شده است؟

در ابتدا حوزه کاری ما در میدان پارس جنوبی بود در فاز 13 و 14 و بعد از آن در بخش‌های دیگری از پارس جنوبی فعال شدیم. ایستگاه‌های تقویت فشار که در واحد 106 پارس جنوبی هست، یونیت فاز 20 و 24 و فاز 13 به پروژه ما اضافه شد، ایستگاه‌های تقویت فشار خط انتقال گاز که شامل 100 دستگاه توربو کمپرسور هست در اختیار مپنا بوده است که تا این لحظه چیزی در حدود 55 درصد کار پیشرفت داشته است و تحویل کارفرما شده است.

هدف شرکت مپنا از ورود به حوزه نفت چه بوده است؟

مپنا پیش از این در حوزه برق فعال بوده است و حوزه برق هم حد و حدود خود را دارد. با جلو رفتن و پیشرفت در حوزه برق، احساس شد دیگر بازار بزرگی در این زمینه در کشور وجود نخواهد داشت. همانطور که می‌دانید اکثر نیروگاه‌های گازی  که در کشور است یا مپنا آن را ساخته یا در اختیار شرکت مپنا است. چیزی نزدیک به 40 درصد نیروگاه‌ها متعلق به خود مپنا است و کمتر جایی به نیروگاه نیاز دارد. در نتیجه باید به حوزه‌های جدید وارد شد و این کارهای جدید یکی حوزه صنعت ریلی و دیگری نفت و گاز است که مپنا در آن وارد شده است.

در حوزه نفت و گاز این شرکت از فازهای پارس جنوبی شروع کرد و بعدا وارد حفاری نیز شد و با خریدن دکل‌های دریایی و دکل‌های خشکی در آن بخش هم بسیار فعال است.

برنامه پیش روی شما در حوزه پتروشیمی چیست؟

ما سال گذشته توانستیم با مجتمع پتروشیمی پارسیان به توافق برسیم و زمینی از آن‌ها گرفتیم و موافقت اصولی را دریافت کردیم و مجوز خوراک پتروشیمی را نیز گرفتیم که یک مجتمع 5 هزار متری پتروشیمی را ایجاد کنیم.

ساخت این مجموعه کی آغاز می‌شود و تا چه مدت به طول خواهد انجامید؟

اکنون در حال انجام کارهای ابتدایی هستیم. این مجموعه تا رسیدن به مرحله بهره‌برداری از محصول اول که متانول است حدود 2 سال زمان می برد.  در فاز تکمیلی نزدیک به 6 سال زمان می برد تا به محصولات دیگر برسد.

یکی از مواردی که برای ما مهم است این است که با چه لایسنسی وارد این کار شویم. لایسنسورهایی که الان در بازار هستند به دلیل تحریم اجازه ورود به ایران را ندارند. اما راه‌هایی وجود دارد تا بتوانیم از این لایسنس‌ها استفاده کنیم. در حال حاضر ما در حال مطالعه این هستیم که از کدام لایسنس استفاده کنیم تا اگر بعدا تحریم‌ها هم برطرف شد بتوانیم با همان لایسنس به صورت قانونی نیز ادامه دهیم.

برنامه‌های شرکت مپنا برای سال‌های آتی چیست؟ آیا می خواهید با گسترش فعالیت‌ها سهم بالاتری را در بازار داشته باشید؟

در حال حاضر در حوزه بازار صنعت نفت ایران، وضعیت به گونه ای است که فقط پروژه‌هایی به شما واگذار می‌شود که بتوانید سرمایه به آن بیاورید؛ یعنی پروژه‌های ای پی سی که خود کارفرما بخواهد آن را بدهد وجود ندارد.شرایط فاینانس و تامین مالی خارجی هم مساعد نیست. از این رو حضور شرکت ما در صنعت نفت و گاز تا آن حدی است که توان مالی شرکت اجازه دهد.

چرا در زمینه فایننس شرایط مهیا نیست؟

اکنون هیچ امکان فایننسی وجود ندارد. در نتیجه انجام کار جدید به توان مالی مپنا بستگی دارد. بنابراین در یک پروژه‌ای که قرار است 3 یا 4 سال به طول بینجامدف باید دید شرکت تا چه حد می‌تواند تامین مالی داشته باشد. اکنون در این مقطع کسانی که دارای سرمایه هستند در پروژه‌ها کار می‌کنند.

به فکر اجرای پروژه در کشورهای اطراف و یا کشورهای دیگر هم هستید؟

بله. وضعیت را رصد می‎کنیم. در بخش حفاری و امور میدانی توان بالایی داریم. در بخش‌های دیگربه دلیل تحریم و هم قیمت تمام شده، توانایی رقابت ما با سایر شرکت‌های خارجی کاهش یافته است.