سالیانه یک میلیون واحد مسکونی نوساز نیاز داریم

سه شنبه،۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان معقتد است:سالیانه در سطح کشور نیاز به ساخت حداقل نزدیک به یک میلیون واحد مسکونی نوساز وجود دارد که از این رقم 400 هزار دستگاه باید توسط دولت مدیریت شود.

سالیانه یک میلیون واحد مسکونی نوساز نیاز داریم

«جمشید برزگر» پیرامون اینکه سالیانه چه تعداد واحد مسکونی در کشور باید تولید شود، گفت: آمارهای کمبود مسکن با توجه به تعداد خانوار متفاوت است، اکنون علاوه بر سهم سالیانه دولت برای این بخش، لازم است 600 هزار واحد در مکان های مختلف و با توجه به پراکندگی جغرافیایی ساخته شود. 
رئیس کانون انبوه سازان اضافه کرد: سال های گذشته با توجه به بی ثباتی قیمت ها، بخش خصوصی نتوانست آنچنان که باید پس از پایان یافتن مراحل قراردادی، در زمینه اجرا و واگذاری ها موفق شود و این طرح ها، همچنان باقیمانده است. 
وی تصریح کرد:اکنون برآورد های مختلف از نظر نیاز کشور برای ساخت واحدهای مسکونی وجود دارد که ارقام 1.5 تا 2 میلیون واحد مسکونی است و با احتساب 35 درصد مستاجر کشور این رقم به سه تا 3.5 میلیون واحد مسکونی می رسد. 
به اعتقاد این فعال صنفی، جمعیتی اکنون در بافت های فرسوده شهری و در حاشیه شهرها سکونت دارند که در واقع شرایط بد مسکنی دارند. که اگر مجموع این شرایط را در نظربگیریم، سالیانه باید 6 میلیون واحد مسکونی در کشور تولید شود. 
بر اساس این گزارش، محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی چندی پیش اعلام کرد: میزان تراکم خانوار در واحد مسکونی در سال ۹۷ برابر ۱.۰۵۹ گزارش شده که این شاخص در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۱.۲۷ بود، در ابتدای انقلاب به ازای هر ۱۲۷ خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی وجود داشت در حالی که امروز به ازای حدود هر ۱۰۶ خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی موجود است.
وزیر راه وشهر سازی گفته است، با توجه به آمار موجود تعداد واحدهای مسکونی در مقایسه با سرشماری سال ۹۵ نسبت به سال ۵۷، ۳۳۰ درصد و سهم مسکن با دوام حدود ۲۴۶ درصد رشد نشان می دهد.

هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی 

برزگر پیرامون قیمت ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در شهرها و کلانشهرهای مختلف، گفت: بهای ساخت مسکن از نظر استحکام بنا، تزئینات و احداث ساختمان هایی که برای تکمیل واحدهای آن اجرا می شود، تفاوت دارد و اکنون برای ساخت هر متر مربع واحد مسکونی معمولی، حداقل قیمت از 2 میلیون و 200 هزار تومان تا 2 میلیون و 500 هزار تومان متغیر است. 
وی تاکید کرد: هزینه در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت حدود 10 درصد کمتر است و در روستاها نیز قیمتها تفاوت دارد. 

موضوع خانههای خالی 

رئیس کانون سراسری انبوه سازان، طرح مساله خانه های خالی در کلان شهرهایی مانند تهران را بیراهه رفتن ارزیابی کرد و گفت: موضوع های اینگونه موجب دور شدن از واقعیت است. 
به گفته وی، لازم است برای جامعه ای که 35 درصد جمعیت آن مستاجر هستند و به 1.5 تا سه میلیون واحد مسکونی نوساز نیاز دارند، اندیشید.
برزگر معتقد است: سال های گذشته طرح های مختلفی مانند مسکن مهر، امید، اجتماعی و بافت فرسوده مطرح شده، اما در عمل اقدام مناسبی صورت نگرفته و برنامه ریزی هم در این رابطه انجام نشده است. 
وی پیشنهاد داد: افراد به جای آنکه طلا و دلار خریداری کنند در بخش مسکن که 90 تا 95 درصد مواد اولیه آن داخلی است، سرمایه گذاری کنند که این امر به تولید رونق می بخشد. 
برزگر این راه هم گفت: بررسی الگوی کشورهای پیشرفته در بحث تامین مسکن اقشار آسیب پذیر نشان می دهد که باید تامین اعتبارات لازم، تامین زمین مناسب انجام شود و بسترهای تشویقی برای تولیدکنندگان ایجاد و موانع تولید پیش روی آنها برداشته شود. 

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای تعادل عرضه و تقاضا 

به گفته رئیس انجمن انبوه سازان، تعادل عرضه و تقاضا زمانی محقق می شود که حداقل 75 تا 80 درصد قیمت واحدهای مسکونی در قالب تسهیلات ارزان قیمت و بلندمدت، متناسب با درآمد اقشار میانی و کم درآمد پرداخت شود، تا افراد بتوانند خانه دلخواه خود را با توجه به امکانات درآمدی و بازپرداخت اقساط تامین منابع کنند و اجباری در انتخاب مکان نداشته باشند. 
وی طرح مسکن مهر را مناسب ارزیابی کرد و گفت: اجبار سازی افراد برای زندگی در حاشیه تهران یکی از معایب این طرح بود. 

طرح مسکن مهر و میانگین سالیانه 

این فعال صنفی ضمن انتقاد از اجرای طرح مسکن مهر، گفت: بررسی انجام شده در مدت 12 سال (98- 1386 ) گویای آن است که یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی مهر در مدت مزبور ساخته شد که به طور میانگین سالیانه 133 هزار واحد احداث شد.
وی افزود: برای ساخت بقیه این واحدها تا کنون اقدامی نشده است و پیش بینی من این است که واحدها در زمان تعیین شده تحویل داده شود 
علی اصغر مهرآبادی قائم مقام وزیر راه وشهر سازی در طرح مسکن مهر ، اسفند ماه پارسال به ایرنا گفته بود : تاکنون حدود 2 میلیون واحد مسکن مهر در کشور به متقاضیان واگذار شده که بیش از نیمی از این واحدها در دولت تدبیر و امید تکمیل و واگذار شد.
مهرآبادی اضافه کرد : حدود 200 هزار واحد مسکونی مهر در مجموع در برخی از استان های کشور نیمه تمام باقی ماند که با برنامه ریزی های انجام شده طبق زمان بندی مشخص این واحدها نیز حداکثر تا پایان سال 98 تکمیل و واگذار می شود.
وی گفته بود: تعداد 80 هزار واحد مسکونی مهر هم در سطح کشور بدون مشتری مانده که بر اساس توافق با کمیته امداد امام (ره) قرار است تا 50 هزار واحد از این خانه های در استان های کشور به این نهاد واگذار شود که در اختیار مددجویانش قرار دهد و بقیه هم به سایر متقاضیان در استانها واگذار خواهد شد.