نرخ ساختمان‌های کلنگی تهران 142 درصد افزایش یافت

سه شنبه،۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴

مرکز آمار ایران اعلام کرد: قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی شهر تهران در زمستان پارسال در مقایسه با زمستان سال 96 حدود 142.8 درصد و همچنین بهای فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی 81.7 درصد افزایش داشته است.

نرخ ساختمان‌های کلنگی تهران 142 درصد افزایش یافت

به گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده توسط بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 14 میلیون و 546 هزار و 600 ریال با میانگین مساحت ٢٥٣ مترمربع بود که نسبت به فصل پاییز 97 حدود 44.6 درصد افزایش را نشان می دهد.
همچنین، میانگین مبلغ اجاره در دوره مورد نظر 21.7 درصد و ودیعه سه درصد رشد داشته است.
بنگاه‌های معاملات ملکی کشور موظفند مشخصات همه معاملات خرید و فروشی که سند آنها توسط دفتر ثبت اسناد انتقال پیدا می‌کند، در سامانه‎ اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کنند.
با توجه به اینکه کاهش یا افزایش تعداد معاملات در مناطق شهر تهران باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط قیمت در سطح کل شهر می‌شود، از متوسط تعدیل شده که در آن، وزن با استفاده از سهم واحدهای مسکونی دارای سکنه محاسبه می‌شود، استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد.
بر اساس این گزارش، محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی چندی پیش اعلام کرد: میزان تراکم خانوار در واحد مسکونی در سال ۹۷ برابر ۱.۰۵۹ گزارش شده که این شاخص در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۱.۲۷ بود، در ابتدای انقلاب به ازای هر ۱۲۷ خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی وجود داشت در حالی که امروز به ازای حدود هر ۱۰۶ خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی موجود است.
وزیر راه وشهر سازی گفته است، با توجه به آمار موجود تعداد واحدهای مسکونی در مقایسه با سرشماری سال ۹۵ نسبت به سال ۵۷، ۳۳۰ درصد و سهم مسکن با دوام حدود ۲۴۶ درصد رشد نشان می دهد.