چین بر 60 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی تعرفه بست

دوشنبه،۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸

چین در اقدامی تلافی جویانه علیه آمریکا امروز دوشنبه اعلام کرد که بر 60 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه اعمال می کند.

چین بر 60 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی تعرفه بست

به گزارش روزنامه چاینا دیلی، بنا به اعلام این کشور از این پس تعرفه 10 تا 25 درصدی بر روی نزدیک به 60 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال خواهد شد.
چین پیشتر نزدیک به 110 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا را در اقدامی تلافی جویانه مشمول 5 درصد تعرفه کرده بود که حالا 60 میلیارد دلار دیگر شامل 10 تا 25 درصد تعرفه خواهد بود و مابقی مشمول همان 5 درصد است.
تعرفه هایی که چین در نظر گرفته است حدود 5 هزار قلم کالای آمریکایی را در بر می گیرد و از روز نخست ماه ژوئن امسال اجرایی خواهد شد.
چین تاکید کرده است اعمال تعرفه بر روی کالاهای آمریکایی نتیجه سیاست های واشنگتن است و پکن نشان داد که برای حراست از موسسات و شرکت های خود از هیچ اقدام ضروری و مقابله جویانه علیه آمریکا دریغ نخواهد کرد.
پیشتر دولت آمریکا روز جمعه گذشته اعلام کرد که میزان تعرفه 10 درصدی بر روی 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی را به 25 درصد افزایش خواهد داد و در نظر دارد برای 325 میلیارد دلار دیگر از تولیدات چینی نیز همین میزان تعرفه را اعمال کند.
تعرفه ها در شرایطی از سوی چین اجرایی می شود که تنها ساعاتی قبل دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که ظاهرا از تصمیم چین اطلاع پیدا کرده بود به این کشور هشدار داد تعرفه ها علیه آمریکا را افزایش ندهد.
«دونالد ترامپ» در صفحه توئیتر خود نوشت: دلیلی ندارد که مصرف کننده آمریکایی هزینه تعرفه هایی را که امروز در مورد چین به اجرا در می آید، بپردازد. 
وی افزود: این مساله بتازگی اثبات شده است، زمانی که فقط چهار درصد (این تعرفه ها) را آمریکا و 21 درصد آن را چین پرداخت کرد، زیرا چین به میزان زیادی برای کالا یارانه می پردازد همچنین در صورت خرید از کشوری که مشمول تعرفه نمی شود یا خرید کالا از داخل آمریکا (که بهترین ایده است)، می شود به طور کامل از تعرفه ها صرف نظر کرد این یعنی تعرفه صفر. 
ترامپ ادامه داد: بسیاری از شرکت هایی که مشمول تعرفه شده اند، چین را به مقصد ویتنام و دیگر کشورهایی از این دست در آسیا ترک خواهند کرد به همین دلیل است که چین به شدت درصدد دستیابی به توافق است. 
رئیس جمهوری آمریکا در توئیت دیگری نوشت: دیگر هیچ کس در چین نمی ماند که بتوان با او تجارت کرد این برای چین خیلی بد و برای آمریکا خیلی خوب است اما چین طی سال های زیادی به حدی از آمریکا سوءاستفاده کرده است که آنها به مراتب جلوتر هستند (روسای جمهوری ما کار لازم را انجام ندادند). از این رو، چین نباید تلافی کند، زیرا اوضاع بدتر خواهد شد. 
ترامپ در توئیت دیگری افزود: من آشکارا به پرزیدنت شی و همه دوستانم در چین می گویم که چین به شدت آسیب خواهد دید، اگر به توافق نرسید، زیرا شرکت ها مجبور خواهند شد چین را به مقصد کشورهای دیگر ترک کنند خرید در چین بسیار پرهزینه خواهد بود توافق خوبی داشتید که تقریبا کامل شده بود، اما کنار کشیدید. 
رئیس کاخ سفید همچنین به چین هشدار داده که بهترین زمان برای دستیابی به توافق تجاری همین حالا است، در غیر این صورت اگر مذاکرات به دور دوم ریاست جمهوری وی بیانجامد، شرایط دستیابی به توافق به مراتب بدتر و سخت تر خواهد شد.
تازه ترین دور مذاکرات تجاری آمریکا و چین روز جمعه بدون دستاورد پایان یافت و ترامپ به بخش بازرگانی آمریکا دستور داد شروع به اعمال تعرفه بر همه کالاهای وارداتی باقی مانده از چین کند. 
«رابرت لایتیزر» مذاکره کننده تجاری آمریکا اعلام کرد که ترامپ به تیم مذاکراتی واشنگتن دستور داده است فرآیند افزایش تعرفه ها بر همه کالاهای وارداتی از چین را در دستور کار قرار دهند چین نیز بخش کشاورزی آمریکا را با اعمال تعرفه های تلافی جویانه، تهدید کرده است. 
گزارش رسانه ها حاکی است که چین تدابیر مقابله جویانه فراوانی برای رویارویی با آمریکا در جنگ تجاری دارد.