کاهش همکاری تجاری برلین و تهران به دلیل اجرا نشدن اینستکس

سه شنبه،۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲

شبکه زد دی اف آلمان گزارش داد که اجرا نشدن ساز و کار مالی ویژه بین ایران و اتحادیه اروپا سبب کاهش مناسبات تجاری شرکتهای آلمانی با تهران شده است.

کاهش همکاری تجاری برلین و تهران به دلیل اجرا نشدن اینستکس

شبکه زد. دی. اف آلمان از بیعملی اروپاییها در قبال تحریمهای آمریکا به عنوان عامل اصلی کاهش مناسبات تجاری ایران و آلمان در ماه‌های اخیر یاد کرد. 
بر این اساس در حالی که آمریکا شدیدترین تحریم های یکجانبه را علیه ایران اعمال کرده و اقدامی نیز از سوی اتحادیه اروپا و آلمان برای راه اندازی ساز و کاری مالی ویژه با تهران انجام نگرفته است، شرکت‌های آلمانی از ادامه همکاری اقتصادی با ایران در هراس هستند. 
همچنین «میشائیل توکوس» مقام ارشد اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در این باره گفت: این شرکت‌ها بیم آن را دارند که در صورت همکاری با ایران، تحت تحریم‌های سنگین آمریکا قرار بگیرند. 
به گفته وی، شرکت‌هایی که پیشتر مناسبات خوبی با ایران داشته‌اند، اکنون در بی‌عملی سیاستمداران و دشوارتر شدن اوضاع، به دنبال راه حل خود برای فرار از این مساله هستند. 
این در حالی است که گزارش‌ها از کاهش مناسبات ایران و آلمان در دو ماهه اول سال 2019 حکایت دارد. 
بر این اساس در ماه ژانویه صادرات محصولات آلمانی به ایران 60 درصد و در ماه فوریه 42 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. 
توکوس می‌گوید تحریم‌هایی که در اکتبر گذشته به ویژه در بخش نفت ایران اعمال شد، محدودیت‌های زیادی را برای شرکت‌های آلمانی ایجاد کرده است. 
آمریکا همچنین شرکت‌هایی را که با ایران داد و ستد می کنند تهدید کرده است در فهرست سیاه قرار داده و ادامه فعالیت‌هایشان را با مشکل روبه رو می‌کند. 
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با تاکید بر پایبندی اروپا به اجرای کامل برجام ابراز امیدواری کرد که نخستین تراکنش اینستکس ظرف چند هفته آینده انجام شود.