رسیدگی به پرونده 31 متهم دیگر تخلفات بانک سرمایه

سه شنبه،۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶

دور تازه رسیدگی به خیل متهمان یکی از پرونده‎های بزرگ مفاسد اقتصادی و اختلاس‎های کشور آغاز شد.

دور جدید رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه آغاز شد

در دور جدید، که نخستین جلسه آن امروز برگزار شد، به اتهامات سید هادی رضوی و 30 تن دیگر در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه رسیدگی می‌شود.

سید هادی رضوی که تهیه‎کنندگی سریال شهرزاد را عهده‎دار بوده، به دلیل انتساب به محمد شریعتمداری وزیر کنونی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از سایرین مورد توجه رسانه‎ها قرار گرفته است.

نماینده دادستان در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سید هادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه، گفت: متهم سید هادی رضوی از مجرای پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه بدون تودیع وثیقه در حدود ۱۰۷ میلیارد تومان را در سال ۹۱ تا ۹۴ از شبکه بانکی خارج کرده است.  قاضی مسعودی مقام در ابتدای جلسه رسیدگی به اتهامات تعدادی از متهمان پرونده بانک سرمایه گفت: در این دادگاه به اتهامات ۲۱ نفر از ارکان اعتباری بانک سرمایه و ۸ نفر از مدیران این بانک رسیدگی می‌شود.

قهرمانی نماینده دادستان افزود: متهم سید هادی رضوی از طریق شرکت آینده سازان ۳ فقره ضمانت‌نامه به میزان ۶۰ میلیارد تومان، ره‌پویان کوثر یک فقره ضمانت‌نامه به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان، شایگان تجارت آتیه ۳ فقره ضمانت‌نامه به مبلغ ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و مجموعاً با توجه به مراتب فوق ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از بانک سرمایه تسهیلات و ضمانت‌نامه دریافت کرده است. یکی دیگر از اتهامات سید هادی رضوی این است که او تلاش کرده با پرداخت رشوه، خانه‎ای در فرمانیه را با گران نمایی بسیار زیاد به عنوان بدهی خود با بانک حساب کند.

به گفته وی، احسان دلاویز نیز متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

سید هادی رضوی در این جلسه در خصوص اتهامات خود توضیح داد و در خصوص حواشی پرونده‎اش گفت که او داماد وزیر است نه داماد نتانیاهو.

جلسه بعدی دادگاه به دوشنبه 30 اردیبهشت موکول شد. ادامه بحث در خصوص سید هادی رضوی و احسان دلاویز به جلسه بعد موکول شد. احسان دلاویز برادر محسن دلاویز است. محسن دلاویز از مدیران دولت و رییس ستاد بهینه سازی سوخت است.

در دور رسیدگی قبلی این پرونده بسیار عریض و طویل به اتهامات پرویز کاظمی وزیر دولت احمدی‎نژاد و چند تن دیگر رسیدگی شد و به زندان و رد مال محکوم شدند. پرونده حسین هدایتی هم به طور جداگانه رسیدگی شد و حکم بزودی اعلام می‎شود.

پرونده اختلاس بانک سرمایه 400 متهم دارد.