کارگروه مشترک مجلس و دولت برای اصلاح ساختار بودجه تشکیل می‌شود

چهارشنبه،۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کارگروهی متشکل از نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت و با محوریت سازمان برنامه و بودجه برای اصلاح ساختار بودجه تشکیل می‌شود.

کارگروه مشترک مجلس و دولت برای اصلاح ساختار بودجه تشکیل می‌شود

«محمدرضا پورابرهیمی» درخصوص اصلاح ساختار بودجه اظهارداشت: بحث اصلاح ساختار بودجه براساس دستور رهبری در زمان بررسی لایحه بودجه سال 97 در دستور کار قرار گرفت ودولت براساس این دستور فرصت چهارماهه‌ای را از مجلس درخواست کرد که بتواند براساس قانون اصلاحات مورد تایید مجلس را عملیاتی کند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به این که مصوبه مجلس در روزهای پایانی سال 97 نهایی شد و الان هم اردیبهشت ماه تمام شده، دو ماه دیگر برای ارایه گزارش مربوط به پیشنهاد دولت در ارتباط با ساختار بودجه فرصت مانده است.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به توافقی که اخیرا با مجموعه تیم دولت انجام شد، قرار است کارگروهی متشکل از نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت و با محوریت سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود که جلساتی در این خصوص شروع شده است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: مرکز پژوهش های مجلس به همراه کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه در این موضوع ورود جدی پیدا کردند و برنامه ها و چارچوب های مشخصی را به عنوان گزارش های اولیه تهیه کرده اند. 
پورابراهیمی اضافه کرد: البته به دلیل این که ثقل اصلی این تصمیم و یا اختیارات مربوط به آن حوزه دولت و به ویژه سازمان برنامه و بودجه است، انتظار می رود گزارش اولیه توسط دولت به مجلس ارائه شود تا مجلس بتواند روی پیشنهادهای دولت نظرات کارشناسی را مطرح کند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امیدواریم برنامه ای که براساس تصمیم گیری بین مجلس و دولت اتخاذ شده است، ظرف بازه زمانی یک ماهه جمع بندی نهایی در خصوص محورهای اصلاح ساختار بودجه را انجام دهد.
وی درخصوص مولفه های اصلاحات در ساختار بودجه گفت: یکی از مهمترین مولفه های در این زمینه این است که بتوانیم حجم منابع درآمدهای نفتی را به حداقل ممکن برسانیم. یعنی اگر در سال های آینده یا حتی در شرایط کنونی هر مقدار منابع درآمدی ناشی از نفت مازاد بر عدد مورد نیاز در بودجه ایجاد شد، آن منابع را به خارج از حوزه بودجه عمومی کشور مانند حوزه صندوق توسعه ملی انتقال بدهیم.
پورابراهیمی با بیان این که در خصوص مالیات ها هم تغییرات اساسی در دستور کار قرار گرفته است،گفت: ساماندهی یارانه ها در کشور، چه نقدی و چه غیرنقدی، پنهان و غیرپنهان که قسمت عظیمی از آنها رایانه های پنهان است از مواردی است که در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: البته تمام تعهداتی که در بحث نگاه کمک به اقشار آسیب پذیر و محرومین به قوت خود باقی خواهد ماند، ضمن این که ساماندهی در این حوزه به عنوان یکی از محورهای مهم مد نظر خواهد بود .
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بخش عمده ای از مجموع درآمدهایی که از حوزه فعالیت های غیر از نفت می تواند عاید دولت شود، به دارایی های مازاد دولت برمی گردد که امروز بلااستفاده هستند و حجم عظیم آن باعث ایجاد هزینه فرصت در اقتصاد کشور شده است. 
پورابراهیمی با بیان این که تمام تلاش ما این است که با محوریت دولت گزارش نهایی را عملیاتی کنیم، ادامه داد: این گزارش در چارچوب لایحه دولت در بازه زمانی مقرر به مجلس ارائه خواهد شد که از آن زمان کار رسمی ما در مجلس برای بررسی تخصصی شروع خواهد شد. 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امیدواریم سال 98 علیرغم خواست آمریکایی ها با هدف در تنگنا قرار دادن ایران محدودیت ناشی از درآمدهای نفتی، ساختار بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که اثر تحریم نفتی در اقتصاد به حداقل ممکن و به صفر برسد هر چند از نظر ما این امکان پذیر است که سهم نفت در بودجه به صفر برسد و ظرفیت موجود در کشور براسی دستیابی به این امکان فراهم است.
وی ادامه داد: البته این به این مفهوم نیست که ما نفت نفروشیم، ما حتی اگر حجم درآمدهای نفتی در بودجه کشور را به صفر برسانیم، به اندازه نیاز، ظرفیت و سهم مان در حوزه بازار جهانی نفت خواهیم فروخت. 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: امروز هم تحریم های آمریکایی ها باعث نشده است که این اتفاق رقم بخورد، ما نفت را صادر خواهیم کرد منابع آن را هم خواهیم آورد اما این منابع را در بودجه عمومی کشور قرار نخواهیم داد.