بازگشایی پارلمان تایلند پس از پنج سال تعطیلی

شنبه،۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۸

پادشاه تایلند که بتازگی رسما بر تخت سلطنت نشسته است، با صدور فرمانی، مجوز بازگشایی پارلمان این کشور را داد که پس از کودتای نظامیان در سال 2014 بسته شده بود.

بازگشایی پارلمان تایلند پس از پنج سال تعطیلی

" اهاواجیرالونگ کورن"، پادشاه ۶۶ ساله تایلند پس از مرگ پدرش در سال ۲۰۱۶ به عنوان پادشاه این کشور جنوب شرق آسیا معرفی شد اما وی درسال جاری میلادی ، رسما برتخت نشست. وی روز جمعه گذشته نخستین پارلمان تایلند را پس از کودتای 5 سال پیش نظامیان افتتاح کرد و نمایندگان این پارلمان رسما فعالیت خود را آغاز کردند.

 به گزارش روز شنبه رسانه های آسیایی ، قرار است نمایندگان پارلمان تایلند نخست وزیر آتی  این کشور را انتخاب و اعضای کابینه وی را مورد تایید قرار دهند.

نخستین انتخابات سراسری تایلند پس  از زمان کودتای نظامی سال 2014 میلادی، در روز 4 مارس (4  فروردین ماه) سال جاری  برگزار شد.

تایلند سالهاست که با بی‌ثباتی سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند و شکافی جدی میان هواداران ارتش در این کشور  با طرفداران تاکسین شیناواترا نخست وزیر برکنار شده و سیاستمدار تبعیدی تایلند وجود دارد. در سال ۲۰۱۴ بعد از اینکه ارتش در کودتای نظامی قدرت را در تایلند به دست گرفت، فرماندهان نظامی بارها وعده بازگرداندن دموکراسی به کشور را به تعویق انداختند.

مخالفان می‌گویند که نظامیان با تغییر قانون اساسی، وضعیتی را به وجود آوردند که بتوانند نفوذ خود را در سیاست حفظ کنند.

کمیسیون انتخابات تایلند  هنوز به طور رسمی نتایج نهایی انتخابات روز 24مارس را اعلام نکرده است .

این کمیسیون پیشتر  گزارش داده بود که پس از شمارش بیش از 90 درصد آرا، حزب فالانگ پراچارت بیش از 7 میلیون رای به دست آورده است که این آمارقریب به نیم میلیون  بیشتر از آرایی بوده  که حزب پوتای، به عنوان مهمترین حزب مخالف دولت به دست آورده است.

حزب پوتای توسط تاکسین شیناواترا، نخست وزیر برکنار شده تایلند تاسیس شده و از احزاب مخالف قدرت گرفتن نظامیان است.

اما برخی رسانه های محلی گزارش کردند  که تعداد آرایی که کمیسیون انتخابات اعلام کرده با تعداد کرسی‌هایی که هر حزب  درپارلمان به دست آورده ، تفاوت دارد.

با این وجود یک حزب محلی درصدد است تا نظامیان به رهبری پرایوت چان اوچا را در قدرت حفظ کند.

مجلس نمایندگان تایلند 500 عضو دارد که  با رای مردم انتخاب می شوند و مجلس سناتورها  نیز 250 عضو دارد که همگی توسط کودتاگران نظامی انتخاب می شوند.

به گزارش رویترز در انتخابات سال جاری 245 صندلی مجلس نمایندگان به حزب جبهه دموکراتیک به عنوان مهمترین مخالفان دولت به رهبری ثاناثورن اختصاص یافته که درصدد است از ائتلاف احزاب به نفع کودتا گران برای تشکیل دولت جلوگیری کند.

عرصه سیاسی تایلند عمدتا شاهد رقابت های سیاسی دو گروه عمده یکی نظامیان و حامیان آنها و دیگری هواداران تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق بوده  است،صحنه ای که در قریب به 8 دهه اخیر  منجر به کودتاهای متعدد نظامیان برای مداخله در قدرت و تغییر روند سیاسی در این کشور شده است. 
کودتای 2014 توسط پرایوت چان اوچا دوازدهمین کودتا در این کشور جنوب شرق آسیا در هشت دهه اخیر محسوب می شود. 
تایلند با جمعیت 70 میلیون نفری در شبه جزیره هند و چین ، در سال جاری میلادی ریاست اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به «آ سه آن» را بر عهده گرفته است و در صورتی که نتواند این بحران سیاسی را با موفقیت پشت سر بگذارد، می تواند این موضوع روی رهبری این کشور بر این بلوک اقتصادی تاثیر منفی بگذارد.