فصل سوم مرمت در ماخونیک آغاز شد

شنبه،۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سربیشه گفت: فصل سوم مرمت بافت تاریخی روستای هدف گردشگری ماخونیک با تخصیص اعتبار آغاز شد.

فصل سوم مرمت در ماخونیک آغاز شد

هاشمی اتفاقی افزود: امسال ۷۰ میلیون تومان برای مرمت بافت تاریخی و ۳۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل مطالعات آن اختصاص یافته است.
وی اظهار داشت: مرمت بافت تاریخی روستای ماخونیک از سه سال قبل شروع شده است که در فاز اول ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت آن اختصاص یافت.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سربیشه اضافه کرد: سال گذشته برای تکمیل فاز دوم ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار مرمت و ۵۰ میلیون تومان اعتبار تکمیل مطالعات در این روستای هدف گردشگری هزینه شده است.
وی عملیات مرمت را شامل جاده سازی، استحکام بخشی، مرمت پشت بامها، اجرای اندود کاهگل و نصب ناودانهای سنگی عنوان کرد و گفت: تاکنون بخش جداره سازی ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پیش بینی می شود با اتمام مرمت بناهای بیرونی عملیات بهسازی داخل منازل، نصب درها و کف سازی معابر شروع شود.
اتفاقی با اشاره به در دست اجرا بودن طرح مطالعاتی روستای ماخونیک گفت: این طرح جامع توسعه گردشگری به عنوان یک سند بالادستی به دنبال مطالعاتی از دوره معماری بافت، شرایط اجتماعی و تعیین حریم محدوده ها است.
وی اضافه کرد: با تصویب این طرح نحوه ساخت و سازهای آینده روستا و ورود زیرساخت هایی از جمله گاز، آب و برق مشخص و محورهای فرهنگی، محل های اقامتی و غیره در حوزه توسعه گردشگری اعلام خواهد شد.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سربیشه با اشاره به اینکه روستای هدف گردشگری ماخونیک جزو هفت روستای شگفت انگیز ایران است گفت: معماری منحصر به فرد، وابستگی به مصالح طبیعی از جمله چوب بنه، مردم شناسی شیوه کشاورزی بدوی و گیاهان دارویی آن از ویژگی های خاص مورد توجه گردشگری است.
وی اظهار داشت: سالانه حدود یکهزار گردشگر خارجی به صورتی رسمی و غیر رسمی از روستای ماخونیک دیدن می کنند و براساس آمارهایی که نوروز امسال به ثبت رسید، روزانه ۲۰۰ گردشگر داخلی نیز از بافت با ارزش این روستا بازدید کردند.
اتفاقی با اشاره به بارندگی های اخیر در استان خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه این بارندگی ها خسارت چندانی به بافت تاریخی روستای گردشگری ماخونیک وارد نکرده است.
منطقه ماخونیک از ۱۲ آبادی تشکیل شده که روستای ماخونیک بزرگترین آن است. این منطقه شامل ماخونیک، کفاز، چاپنسر، توتک، سفال‌بند، سولابست، لجونگ (سفلی و علیا)، کلاته بلوچ، دامدامه، میش نو، خارستو و جلارو است.
روستای ماخونیک در ۱۴۲ کیلومتری بیرجند و نزدیکی مرز مشترک با افغانستان قرار دارد.