پذیرش مشروط فعالیت کانال مالی ایران و اروپا توسط آمریکا

جمعه،۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا امروز در جریان دیدارش از آلمان اعلام کرد مادامی که معامله با ایران شامل کمک‌های انسان دوستانه و اجناس دارای مجوز باشد، ایالات متحده ممانعتی برای تجارت کشورهای اروپایی با ایران نمی‌بیند.

پذیرش مشروط فعالیت کانال مالی ایران و اروپا توسط آمریکا

پمپئو در دیدار با وزیر خارجه آلمان گفت که آمریکا مشکلی با راه‌اندازی سیستم مالی اینستکس که توسط کشورهای اروپایی برای انجام تجارت با ایران راه‌اندازی شده ندارد.

این سیستم، سازو کار مالی است که برخی کشورهای اروپایی برای تسهیل مبادله با کشورمان راه انداخته‌اند. این کشورها برای جبران پیامدهای خروج آمریکا از برجام و کم‌اثر کردن تحریم‌ها، سازو کار مالی اینستکس را راه انداخته‌اند تا بدون استفاده از سوییفت با ایران مواد غذایی و دارو و دیگر کالاهای اساسی معامله کنند.

پیش از این برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه گفته بود قدرت‌های اروپایی برای لغو اینستکس به شدت تحت فشار آمریکا هستند.

لومر در این رابطه گفت: "بله، آمریکا فشار می‌آورد. این فشار شدید است، خیلی شدید و مستقیم روی همین موضوع... فشار به مقام‌های سیاسی وارد می‌شود، به کابینه و همه کسانی که به نوعی با این مسئله سر و کار دارند."

با این حال وزیر خارجه آمریکا امروز در اظهارنظری تاکید کرد که استفاده از این سیستم مالی شامل تحریم‌های آمریکا نمی‌شود.

پمپئودر کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آلمان، گفت: "برای ما کاملا شرایط تجارت با ایران روشن است، اجناسی هستند که شامل تحریم‌ها می‌شوند و اجناسی نیز شامل تحریم‌ها نیستند".

او گفت: "زمانیکه ما در مورد اینستکس صحبت می‌کنیم، این شامل اجناسی است که دارای مجوز بوده و تحریم نیستند و این اجناس مشکلی برای ارسال به ایران ندارند."

با وجود راه‌اندازی این سیستم مالی هنوز در عمل اجرای آن به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران با مشکلات زیادی روبرو است.

تحریم‌های آمریکا به گونه‌ای است که شرکت‌های خارجی طرف حساب ایران را از فعالیت در آمریکا محروم می‌کند.