شرایط اعزام نیروی کار ایرانی به کشورهای اسکاندیناوی و قطر

جمعه،۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کاریابی اعلام کرد: در روزهای گذشته شرایط اعزام نیروی متقاضی کار - که دانش آموخته پرستاری در مقاطع کارشناسی و بالاتر هستند - به کشورهای حوزه اسکاندیناوی همچون نروژ، سوئد و دانمارک فراهم شده است.

شرایط اعزام نیروی کار ایرانی به کشورهای اسکاندیناوی و قطر

«بابک هاشمی پور» با اعلام این خبر افزود: در راستای گسترش فرهنگ شفاف سازی عملکرد دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های بین‌المللی سراسر کشور و جلوگیری از ادامه فعالیت مراکز غیرمجاز مقرر شده هرگونه شرایط جدید برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور اطلاع رسانی شود.

این مقام صنفی درباره شرایط اعزام گفت: لازم نیست متقاضیان قبل از اعزام مسلط به زبان کشورهای هدف باشند، بلکه می‌توانند در کشورهای هدف آموزش های لازم را فراگیرند و پس از آنکه نمره قبولی سطح مورد نظر برای کار در آن کشور را کسب کردند بلافاصله مشغول به کار شوند.

وی اضافه کرد: با مذاکرات انجام شده، قطر نیازمند نیروی کار ساختمانی و کشورهای حوزه اسکاندیناوی نیز نیازمند ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارشناس پرستاری هستند.

هاشمی پور با بیان اینکه شانس افرادی که زودتر به دفاتر کاریابی بین المللی مراجعه کنند بیشتر است، گفت: ۲ شرکت کاریابی بین المللی آذربایجان شرقی به عنوان متولی این اقدام مذاکراتی را با مراکز بین المللی در استان های گلستان، آذربایجان غربی، شیراز، اردبیل، زنجان، تهران و قم انجام داده‌اند و اینها آماده ارائه خدمات هستند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کاریابی در ادامه به تقاضای کشور قطر برای جذب نیروی کار پرداخت و گفت: این کشور نیروی کار کارگر ساختمانی ماهر در رشته آرماتور بندی دارد و بلافاصله پس از ماه مبارک رمضان اعزام نیرو به این کشور شروع می شود.

وی با اشاره به شرایط تحریمی کشور گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اعزام نیرو به کشورهای دیگر و امضای تفاهم نامه با محدودیت هایی مواجه شده و تفاهم نامه هایی که در این زمینه منعقد شده در بسیاری موارد به مرحله اجرایی نرسیده است.

هاشمی پور افزود: برخی کشورها همچون هند، سریلانکا، پاکستان با قیمت های ارزان (دامپینگ) از ما پیشی گرفته‌اند.

وی درباره هزینه‌های پرداختی متقاضیان گفت: هزینه‌های اعزام دولتی به عهده متقاضیان است و موسسه های کاریابی تنها معادل یک ماه حقوق دریافتی در کشور هدف را از آنها اخذ می‌کنند.