خالق مجسمه‌های سنگی پارک جمشیدیه درگذشت

يکشنبه،۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰

استاد ناصر هوشمند وزیری مجسمه ساز و هنرمند صاحب نام ایرانی که فرزندان سنگی خوش نقشش سالهاست یکی پس از دیگری بر صدر گوشه گوشه کشور بویژه تهران می‌نشینند براثر سکته قلبی با زندگی وداع کرد.

خالق مجسمه‌های سنگی پارک جمشیدیه درگذشت

ناصر هوشمند وزیری مجسمه ساز و هنرمند صاحب نام ایرانی، خالق مجسمه‌های سنگی پارک جمشیدیه و مدیر غار موزه وزیری در سن ۷۳ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

دکتر وزیری در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی در همدان متولد شد، سال ۱۳۳۰ به تهران کوچ کرد و در سال ۱۳۴۵ برای فراگیری رشته مجسمه سازی وارد دانشگاه تهران شد، وی در سال ۱۳۵۰ موفق به دریافت لیسانس مجسمه‌سازی از دانشگاه هنرهای زیبای تهران شد و در سال ۱۳۷۳ دکترای افتخاری و استادی درجه یک هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کرد.

آثار برجسته‌ای از این هنرمند مجسمه‌ساز در جای‌جای کشور جلوه‌گر است، گوزن‌ها و آب‌نمای پارک پردیسان تهران، مجسمه فردوسی و رستم و سهراب سنگ چینی پارک جمشیدیه، مجسمه کاکلی و پدربزرگ پارک گلبرگ تهران، مجسمه‌های موزه زنجان و دامغان، مجسمه فولکلوریک قلعه‌ی فلک‌الافلاک لرستان همه و همه از آثار اوست.

 

 

وی نخستین مجسمه‌ساز ایرانی است که در سال ۱۳۴۵ به کمک یک مهندس ایتالیایی-ایرانی بافایبرگلاس آشنا شد و مجسمه‌های بسیاری با فایبرگلاس ساخت. از وی تاکنون بیش از ۳۰۰ مجسمه ساخته شده که تنها ۵۰ مجسمه آن در پارک جمشیدیه تهران برپا شده‌است.

موزه شخصی و دست ساز غار موزه وزیری اوج خلاقیت در هنر موزه داری از ابتکارات این استاد فقید است. این باغ‌موزه در زمینی به مساحت یکهزار متر مربع در یک بنای دوبلکس در لواسان ساخته شد و از سال ۱۳۸۴ فعالیت خور را آغاز نمود.

این موزه اولین غار موزه خصوصی در ایران است و تمامی مخارج و الگوها و خلاقیتی که در این موزه دیده می‌شود حاصل هنر استاد وزیری است. آثار طراحی شده در این باغ موزه از داستان‌های شاهنامه، فولکلور ایران و فرهنگ اصیل و سنتی ایرانی برگرفته شده است.

علاقه به سرزمین مادری، عرق ملی و روح ایرانی در تمامی آثار استاد وزیری در پس نیم قرن مجسمه سازی جلوه گرند.