حال و روز صنعت، خوش نیست

دوشنبه،۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در مراسم روز صنعت بیان کرد:

در مراسم روز ملی صنعت و معدن، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز به‌عنوان نماینده بخش خصوصی موثرترین سخنرانی مرتبط با موضوع اجلاس را ارائه کرد.

حال و روز صنعت، خوش نیست

به گزارش اقتصاد کارا ، او با بیان اینکه امروز حال صنعت کشور خوب نیست،اظهار داشت: چنانچه دولت و مجلس به بخش خصوصی مأموریت دهند که راهبرد توسعه صنعتی را تدوین کند، با هزینه خود این کار را انجام خواهیم داد، اما به‌شرط اینکه قول دهند که پس از تدوین در کتابخانه‌ها خاک نخورد.

غلامحسین شافعی با اشاره به اینکه مطابق آمارهای رسمی، سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال گذشته از ۱۴.۴ درصد در سال ۹۳ به ۱۲.۱ درصد رسیده است، افزود: این کاهش تأمل‌برانگیز است ضمن اینکه بر اساس آمارها، نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص در ماشین‌آلات در سال ۹۷ منفی ۶.۹ درصد بوده که نشان می‌دهد تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بسیار کم شده است.

شافعی نبود نظارت در اجرای قوانین را یکی از عوامل اصلی بی‌ثباتی و پیش‌بینی‌ناپذیری آینده دانست و گفت: بالاتر از مسائلی همچون حمایت از صنعتگران و کمبود نقدینگی‌ها، باید محیط کسب‌وکار را برای فعالیت‌های اقتصادی آماده کرد. دولتمردان اگر خوب گوش بدهند می‌شنوند که بسیاری از صنعتگران می‌گویند پول نمی‌خواهیم، بلکه زد و بندها و سورپرایزهای هر روزه را از جلوی پای ما بردارید.

رئیس اتاق ایران گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی به دنبال حذف قوانین مزاحم است، اما ۱۰ برابر آن قوانین مزاحم جدید پیش روی ما وجود دارد. به گفته شافعی، بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی، بی‌ثباتی و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه است به‌طوری‌که تولیدکنندگان و صنعتگران برای فردای خود خواب راحتی ندارند. او با بیان اینکه دشواری‌های تأمین مالی مسئله بزرگی است، گفت: هزینه‌هایی که در یک سال اخیر به بخش‌های مولد وارد شده ریسک فعالیت‌های این بخش‌ها را بالا برده و به همین دلیل بانک‌ها تمایلی به اعطای وام به این بخش‌ها ندارند.

رئیس اتاق ایران گفت: مطابق آمارهای رسمی، سهم صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی از ۳۱.۶ درصد در سال ۹۰، امروز به ۲۷ درصد رسیده و به همین دلیل باید بازنگری اساسی در سیاست‌های صنعتی کشور انجام شود. وی تصریح کرد: مسیری که تاکنون طی کرده‌ایم در حد توسعه صنعتی کشور نبوده، بر این اساس باید اصلاح مسیر انجام شود و یکی از راه‌های اصلاح مسیر، تدوین راهبرد توسعه صنعتی و اجرای آن است. شافعی گفت: امروز سیستم انگیزشی و پاداش‌دهی کشور برای کارهای غیر مولد، دلالی و واسطه‌گری است و تا زمانی که این سیستم به سمت تولید حرکت نکند، بی‌فایده است مگر اینکه همه با هم برای ایجاد یک نقطه آغاز جدید برای تغییر مسیر صنعتی کشور تلاش کنیم.