همکاری دانشگاه شریف و منطقه آزاد ارس در مسیر مزیت‌گرایی هوشمند

يکشنبه،۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۶

قرارداد همکاری میان دانشگاه صنعتی شریف و سازمان منطقه آزاد ارس با هدف حرکت در مسیر مزیت‌گرایی هوشمند امضا شد.

همکاری دانشگاه شریف و منطقه آزاد ارس در مسیر مزیت‌گرایی هوشمند

دانشگاه صنعتی شریف با همراهی سازمان منطقه آزاد ارس برای نخستین بار در ایران به‌صورت عملیاتی گام در مسیر مزیت‌گرایی هوشمند می‌گذارد.

مفهوم مزیت‌گرایی هوشمند (Smart Specialisation Strategies یا S3) اولین بار توسط دومنیک فورای (Dominique Foray)، استاد دانشکده مدیریت تکنولوژی دانشگاه EPFL در سال ۲۰۰۹ میلادی مطرح شد. از آن پس این مفهوم به‌صورت گسترده‌ای در سراسر اتحادیه اروپا و حتی کشورهای دیگر رواج یافت و مورد استفاده قرار گرفت.

مزیت‌گرایی هوشمند نوعی سیاست‌گذاری نوآوری منطقه‌ای است که مناطق مختلف را تشویق می‌کند تا در حوزه‌های اولویت‌دار خود، از طریق ایجاد تغییرات ساختاری نوآورانه و فناورانه، به مزیت رقابتی قابل‌اتکا دست یابند.

نوآوری‌های فناورانه، اجتماعی، سازمانی، بازاریابی و خدماتی نقش کلیدی در فرایند مزیت‌گرایی هوشمند ایفا می‌کنند. در مسیر مزیت‌گرایی هوشمند، برخی از مناطق که از لحاظ توسعه اکوسیستم نوآوری وضعیت مناسب‌تری دارند، پس از شناسایی حوزه‌های اولویت‌دار خود و طراحی راهبرد مزیت گرایی هوشمند، در مرحله بعد به سمت تبدیل شدن به یک قطب نوآوری حرکت می‌کنند.

در راستای آغاز فعالیت اجرایی پروژه مزیت گرایی هوشمند و رسیدن به یک فضای فکری مشترک، دکتر ملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و قائم مقام پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف، به همراه تیم پروژه مذکور با دکتر نریمان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، دکتر حمزه‌ای، عضو هیئت‌مدیره و تعدادی از معاونین و مدیران این سازمان، دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این جلسه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس ضمن استقبال از موضوع پروژه، ابراز امیدواری کرد که نتایج حاصل از این پروژه سبب پیشرفت و شکوفایی هرچه بیشتر منطقه آزاد ارس شود.

در ادامه دکتر ملکی ضمن تشریح راهبرد مزیت‌گرایی هوشمند، به ترسیم چشم‌اندازی از فعالیت‌هایی پروژه مزیت‌گرایی هوشمند پرداخت.

در انتهای جلسه نیز، مدیران مختلف سازمان به بیان دیدگاه‌های خود در موضوع پروژه پرداختند.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه شریف، همچنین در این سفر تیم اجرایی از مکان‌های اقتصادی و صنعتی منطقه آزاد ارس بازدید کرده و علاوه بر آن با ظرفیت‌های دانشی منطقه نیز آشنا شدند.