تدارک تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق

دوشنبه،۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹

روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق سال گذشته حدود 13 میلیارد دلار بوده است که امیدواریم امسال از این مبلغ کمتر نباشد.

تدارک تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در گردهمایی بزرگ صاحبان صنایع و تجار ایران و عراق که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه زمینه‌سازی لازم برای رساندن روابط تجاری دو کشور به 20 میلیارد دلار باید انجام شود،‌گفت: این موضوع مورد نگرانی،‌حسادت و بدخواهی یک عده‌ای است. کل روابط تجاری ایران و همه کشورهای اروپایی، کمتر از یک دهم حجم تجارت ایران و عراق است.

وی افزود: فعالان اقتصادی نخ تسبیح توسعه روابط ایران و عراق هستند و استقبال از این مراسم نشان‌دهنده عزم جدی ایران برای توسعه روابط اقتصادی، سیاسی‌،‌امنیتی و سایر حوزه‌های استراتژیک بین دو کشور است. ‌ به گفته وی،چه بخواهند و چه نخواهند، چه مقاومت کنندو چه بجنگند رابطه ایران و عراق توسعه یافته خواهد بود و آینده برای فعالان اقتصادی است.

وی تشخیص وضعیت جدید دولت عراق را حائز اهمیت دانست و متذکر شد: عراق تاکنون گرفتار مسایل داعش و مسایل امنیتی و نظامی بوده است و با عنایت خداوند و کمک ایران و تلاش های خودشان، از این مشکل تقریبا رهایی یافته اند، و شرایط به سمت مسایل اقتصادی دارد می رود. تاکنون بیشترین فعالان در بازار عراق چین، ترکیه و ایران بوده اند ولی الان با توجه به امن تر شدن عراق، همه کشورها تقاضای فعالیت و حضور در این کشور را دارند، بنابراین بازار عراق یک بازار رقابتی در همه حوزه ها است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: بنابراین باید هم از لحاظ قیمت، هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ خدمات پس از فروش و هم فاینانس ها بازار عراق مورد توجه قرار بگیرد تا در رقابت پیروز شویم.

وی تاکید کرد: مزیت های ایران بد نیست هم به لحاظ نزدیک بودن ما، هم به لحاظ تکنولوژی و مسایل فنی از شرایط خوبی برخورداریم و این فضای مثبتی برای حضور در این بازار داریم ولی باید به رقبای دیگر توجه کنیم و ملاحظات را ببینیم و افرادی که بتوانند در عراق جایی پیدا کنند حداقل تا ۱۵ سال می توانند فعال باشند.

آل اسحاق خط مشی و جهت گیری دولت عراق در رابطه با مسایل اقتصادی را مشکل بعدی دانست و گفت: عراقی ها به دنبال سرمایه گذاری در کشور خودشان هستند تا واردات کالا و حمایت های لازم را هم در این زمینه می کنند. استدلال آنها رسیدن به خودکفایی است.

روزانه ۲۵۰ میلیون دلار کالا از ایران به عراق صادر می شود

حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق هم از صادرات روزانه ۲۵۰ میلیون دلار کالای ایرانی به عراق طی صد روز گذشته خبر داد.

حسینی در همایش بزرگ فعالان اقتصادی ایران و عراق با اشاره به آمار تجارت صد روزه دو کشور اظهار کرد: در صد روز گذشته 2.5 میلیارد دلار صادرات ایران به عراق بود و این یعنی روزانه 250 میلیون دلار کالا از ایران به عراق صادر شده است که این آمار نشاندهنده رشد بیش از 20 درصدی صادرات ایران به عراق نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق همکاری در حوزه صنعت و خدمات را مهمترین اولویت اتاق مشترک ایران و عراق دانست و افزود: امضاء توافقنامه ترانزیت و صدور مجدد کالا ازعراق یکی دیگر از اولویت های کاری اتاق است.

سفارت عراق متعهد به صدور انواع ویزای رایگان برای ایرانیان است

سعد جواد قندیل در گردهمایی بزرگ صاحبان صنایع و تجار ایران و عراق که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد گفت: این همایش بزرگ و ارزشمند نتیجه رفت و آمد‌های رئیس‌جمهور ایران به بغداد و همچنین نخست‌وزیر عراق به تهران است.

صدور انواع ویزای رایگان برای ایرانیان

سعد جواد قندیل در گردهمایی بزرگ صاحبان صنایع و تجار ایران و عراق که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد گفت: این همایش بزرگ و ارزشمند نتیجه رفت و آمد‌های رئیس‌جمهور ایران به بغداد و همچنین نخست‌وزیر عراق به تهران است.  وی افزود: اولین موردی که به توافق طرفین رسید، ثبت 12 میلیارد دلار تجارت بین دو کشور و گسترش آن تا 20 میلیارد دلار است.

سفیر عراق داشت: فرصت‌های بسیاری در این زمینه محقق شده که هیچ حد وحدودی ندارد و محدود به هیچ سطحی نیست و با رایگان کردن ویزای زیارتی بین دو کشور که امیدواریم به رایگان شدن ویزای تجاری بین دو کشور هم بیانجامد سعی در روان‌سازی بین دو کشور و بخصوص روابط اقتصادی کرده‌ایم.