مشاور مکرون که به ایران آمده است، کیست؟

چهارشنبه،۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸

امانوئل بن، حدود پانزده سال پیش در ایران مشغول به فعالیت بوده است و رزومه کاری‌اش نشان می‌دهد که یک دیپلمات عالی رتبه در زمینه خاورمیانه است.

مشاور مکرون که به ایران آمده است، کیست؟

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مقام‌های فرانسوی گزارش داده «امانوئل بُن» مشاور ارشد امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به تهران سفر می‌کند و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با مسئولان ایرانی دیدار خواهد کرد. برنامه های اعلام شده از این سفر تاکنون، دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه است. اما این فرستاده کیست و درباره امانوئل بن چه می‌دانیم؟

عنوان دقیق او در حال حاضر، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه یعنی امانوئل مکرون است. او از روز پایانی ماه اردیبهشت به این سمت منصوب شده است. پیش از آن، امانوئل بن، مدیرکل دفتر وزیر اروپایی و امورخارجه فرانسه بود یعنی رئیس دفتر آقای «ژان ایو لو دریان».

امانوئل بن البته همین ۲۰ روز پیش هم، سفری یک روزه به تهران داشت و با مقامات ایرانی مذاکره کرد اما حالا ظاهراً قرار است سفرش، مکمل مکالمه یک ساعته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در شامگاه روز شنبه باشد.

او متولد ۳۰ آگوست ۱۹۷۰ است یعنی حدود ۴۹ سال پیش. آقای بن از سال ۲۰۰۰ به وزارت خارجه فرانسه پیوسته و سه سال در اداره شمال آفریقا و خاورمیانه این وزارت‌خانه، کارشناس بوده است. او سه سال بعدی را به عنوان دبیر دوم سفارت در تهران گذرانده و در همین دوره به دلیلی نامشخص مدال افتخار امور خارجه فرانسه را کسب می‌کند. پس از آن سه سال را در سفارت عربستان در ریاض، دبیر اول بوده است. پس از آن به نیویورک می‌رود و به مدت سه سال مشاور دوم نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل می‌شود و بعد از آن، سه سال را به عنوان مشاور شمال آفریقا و خاورمیانه دفتر دیپلماتیک ریاست جمهوری فرانسه کار می‌کند. او از سال ۲۰۱۵ به عنوان سفیر فرانسه در بیروت، پایتخت لبنان مشغول به فعالیت می‌شود و در سال ۲۰۱۷ به فرانسه باز می‌گردد تا رئیس دفتر لو دریان شود.

به این ترتیب و با مشاهده رزومه کاری آقای بن می‌توان مدعی شد که با یک متخصص مسائل منطقه طرف هستیم. کسی که بعد از اخذ دیپلم خود در مطالعات پیشرفته تطبیقی علوم سیاسی از مؤسسه مطالعات سیاسی گرونوبل در فرانسه راهی شعبه بیروت مؤسسه مطالعات فرانسه برای خاور نزدیک شده است و در آنجا به عنوان محقق حضور داشته و از ۱۹ سال سابقه کاری‌اش هم ۹ سال مستقیماً در منطقه بود و ۶ سال در فرانسه روی امور مربوط به منطقه فعالیت کرده است.