خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ افتتاح شد

دوشنبه،۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱

خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ با داخلی سازی بیش از ۶۰ درصد با حضور معاون علمی و فن آوری رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید.

خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ افتتاح شد

پس از ترک بازار ایران توسط شرکای خارجی، گروه صنعتی ایران خودرو عزم خود را جزم کرد تا با تقویت زنجیره ارزش تولید، محصول پژو ۳۰۱ را به صورت مستقل و بدون حضور شریک خارجی به تولید برساند.
گروه صنعتی ایران خودرو توانست با توسعه همکاری با قطعه سازان توانمند، ارتباط با مراکز دانش بنیان و همچنین نهادها و مراکزی که با تولید قطعات با تکنولوژی بالا توانمندی حمایت از صنعت خودرو را دارند بتواند نتیجه اقتدار و مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه غرب را با تولید محصول جدید و بکارگیری دانش و تخصص جوانان و متخصصان ایرانی به منصه ظهور برساند.
با برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری که در شرکت‌های قطعه سازی صورت گرفته، پژو ۳۰۱ در حال آماده سازی برای تولید انبوه بوده و این آمادگی وجود دارد تا با سطح داخلی سازی بالاتر از ۶۰ درصد تولید و روانه بازار شود. این میزان به مرور زمان افزایش یافته و بخش زیادی از تولید این محصول به صورت خودکفا شده تولید خواهد شد.
برنامه ریزی و هدف ایران خودرو در پنج سال نخست، تولید ۴۰۰ هزار دستگاه از این محصول است. محصول پژو ۳۰۱ در قالب سه تیپ و واریانت شامل دو واریانت با گیربکس دستی و موتور EC۵ و یک تیپ و نوع با گیربکس اتوماتیک و موتور EC۵ به تولید خواهد رسید.
حجم موتور این خودرو ۱.۶ لیتر، حداکثر قدرت آن ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۵۰ نیوتن متر در دور موتور چهار هزار است. در تیپ تولیدی ۳۰۱ در سال نخست، گیربکس دستی پنج سرعته تعبیه خواهد شد. گنجایش صندوق عقب آن با ظرفیت ۶۴۰ لیتر نیازهای یک خانواده ایرانی را مرتفع می‌کند. ۳۰۱ سطح آلایندگی استاندارد یورو ۵ را پاس کرده و دوستدار محیط زیست به حساب می‌آید.
سیستم ترمز ABS، سیستم ایمنی ESP، ایربگ جلو، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ‌های دی لایت به هنگام رانندگی، تهویه مطبوع دستی و رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ از جمله مشخصات اصلی خودرو است.

خط تولید بدنه محصول ۳۰۱ مجهز به آخرین تکنولوژی روز به بهره برداری رسید

خط تولید بدنه محصول ۳۰۱ با ظرفیت اسمی ۲۰ دستگاه در ساعت و سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه، که برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور و خاورمیانه از تکنولوژی جوشکاری لیزر وCMT بهره می‌برد در شرکت ایران خودرو به بهره برداری رسید.

خط تولید بدنه مجهز، به روز و چندمنظوره در ایران خودرو که علاوه بر بدنه ۳۰۱ قابلیت تولید همزمان سایر محصولات ایران خودرو را نیز دارد، شامل ۲۰۰ جیگ، ۲۳۰ گان دستی و ۲۴ ربات است که قطعات بدنه محصولات با استفاده از این تجهیزات تولید می‌شود.
فرآیند نصب تجهیزات این سالن بدنه سازی از اواخر ۱۳۹۵ آغاز شد و نخستین بدنه در بهمن ۱۳۹۶ به تولید رسیده و تاکنون بیش از ۷۰ بدنه در قالب فازهای مختلف پروژه تولید ۳۰۱ تولید شده است. بیش از ۳۸ میلیون یورو برای سرمایه گذاری در راه اندازی این خط تولید صرف شده است.
تکنولوژی انتقال فلز سرد روش صنعتی جدیدی است که فرآیند تکمیل شده جوشکاری قوس فلزی با گاز انجام می‌شود. ویژگی اصلی آن تغییر از حالت گرم به سرد و از حالت سرد به گرم با سرعت بسیار زیاد است.

در این روش انتقال قطره بر پایه حالت جوشکاری قوس فلزی گازی مدار کوتاه در جوشکاری قوس الکترود گاز صورت می‌گیرد، استفاده از کلمه سرد در نام این فرآیند جدید با توجه به دمای دیگر فرآیندهای جوشکاری است. با کمک این فرآیند که توانایی اصلی آن در کنترل حرکت فلز پرکننده است، جوشکاری و لحیم کاری سخت توسط ربات فرآیند جوشکاری قوس فلزی با گاز، بدونپاشش و برای ضخامت‌های بیشتر از سه دهم میلیمتر انجام می‌شود.