راه دراز ما تا رسیدن به ایران هوشمند

پنج شنبه،۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸

همایش بین المللی ایران هوشمند عصر دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد؛ با یک ناهماهنگی و بی نظمی فاحش در نحوه پذیرش و ورود مدعوین و کارشناسان به این مجموعه.

تعداد اندک پیشخوان صدور کارت‌ها، دیر آغاز کردن فرایند پذیرش، ایرادات جدی در نحوه یافتن اسامی و گرمای هوا، اغلب میهمان ها را دچار شگفتی کرده بود؛ اجلاسی برای به کارگیری و بسط فناوری‌های نوین و هوشمند که متاسفانه با برنامه ریزی و اجرای بسیار ضعیف برای تسهیل حضور و حفظ کرامت کارشناسان و متخصصان شروع شد.

راه دراز ما تا رسیدن به ایران هوشمند

به گزارش اقتصاد کارا رئیس جمهوری در سخنانش با تشکر از کسب و کارهای نوین و نوپا، بر لزوم تسهیل مقررات برای این حوزه تاکید کرد و گفت: با قوانین قدیمی، نمی شود کشور را اداره کرد. او افزود : سواستفاده برخی از فناوریهای نو ، نباید دلیلی بر محدودکردن و بستن این خدمات ارزنده باشد. او در عین حال گفت که فضای مجازی روزانه به عملکرد حاکمان از جهت مشروعیت و مقبولیت نمره می دهد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حضور ۴۰ هیئت خارجی در نمایشگاه الکامپ را قابل توجه دانست. وی افزود: دولت‌ها در اقتصاد دیجیتال، از رگلاتور به توانمندساز تبدیل می شود. این در حالی است که در برخی حوزه ها، تصدی گری داریم که باید به سمت رگولاتوری و تنظیم مقررات برویم. او افزود: جوانان استارت‌آپی ایران افتخار آفرین اند.

امیر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از سناریوهای پیش روی فناوری اطلاعات و ارتباطات در ۲۰ سال آینده در ایران گفت. او از دو عدم قطعیت در سالهای پیش رو خبر داد. اول اینکه آیا رقابت بین بازیگران این عرصه به نزاع و کشمکش می انجامد و یا به همکاری. دوم اینکه جامعه پذیرای این تحولات خواهد بود یا خیر؟ معاون وزیر ارتباطات 4 سناریو برمبنای دو عدم قطعیت ذکر شده را به ترتیب اینگونه برشمرد: مغز جهانی خصوصی شده، نزاع بین فضاها و طیف ها، سلطه دسترسی به اطلاعات غیر مشروع و هوشمندی به تعویق افتاده.
احمدرضا شرافت، مشاور وزیر ارتباطات در پنل نخست با عنوان اقتصاد دیجیتال و سازمان‌های بین‌المللی، اقتصاد دیجیتال را سنگ بنای توسعه در دنیای امروز دانست و گفت: وزارت ارتباطات مسئول توسعه زیرساخت‌ها برای رشد و شکوفایی اقتصادی دیجیتال است و در این زمینه نهایت تلاش برای ایجاد ظرفیت‌های جدید و گسترده تر را به کار می‌برد.
پنل دوم با موضوع اقتصاد دیجیتال و استارتاپ ها برگزار شد.
شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ، تحریم‌های نظام بین‌المللی برای بومی‌سازی دانش در ایران را فرصتی ویژه دانست. او گفت که "فین‌تک" یا فناوری‌های ارائه خدمات مالی در ایران رشد قابل ملاحظه‌ای داشته که در سطح جهان قابل دفاع و ارائه است. او از آمادگی فعالان این بخش برای رونق هر چه بیشتر اقتصاد دیجیتال خبر داد و گفت: متوسط سن افراد فعال در "فین تک‌ها" زیر ۳۰ سال بوده و این موضوع موجب خلاقیت و آمادگی این بخش مهم برای کمک به متقاضیان و علاقه‌مندان است.

بهناز آریا در خصوص آموزش الکترونیک گفت: در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۸۰ درصد مشاغل دنیا نیازمند استفاده از فناوری اطلاعات هستند؛ بنابراین باید شکاف های مهارتی را با آموزش پر کنیم.
ژوبین علاقمند، مدیرعامل اسنپ نیز ایران را از بازارهای بزرگ در حوزه مصرف اینترنت، خدمات مرتبط و موبایل در دنیا دانست و در ادامه به معرفی اسنپ، اسنپ فود، دیجی کالا، کافه بازار و دیوار که متعلق به سرآواست، پرداخت.
امیر حسین سعیدی در زمینه نرم افزار به اهمیت برنامه نویسی  و تنوع آنها برای انجام امور جاری کشور اشاره کرد و گفت: فارغ التحصیلان این رشته از نظر کیفیت باید تقویت شوند و  با مهارت آموزی‌های دیگر وارد این عرصه شوند.
دکتر اسماعیل ثنایی در خصوص یکپارچه سازی گفت: رویکرد یکپارچه سازی، رفتاری افقی و  نه عمودی است. بنابراین در مدل های یکپارچه سازی ، توجه موازی و به اندازه به همه ارکان و بخش های یک طرح یا پروژه لازم و ضروری است. او از موفقیت های حاصله در کشور برای ارائه خدمات متنوع به اپراتورها، پروژه های عظیم فنی، مهندسی، ساختمانی، توسعه شبکه های ارتباطی در اقصی نقاط کشور با توان و ظرفیت داخلی سخن گفت و افزود: هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، حمل و نقل هوشمند، فناوری های مالی، رایانش ابری، اینترنت نسل پنجم و بلاک چین، پیشران های موفقیت در دنیای پیش روست و همه باید برای درک همه جانبه این ویژگی های جدید، خود را آماده کنیم.
مهندس اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: در ۴۰ سال گذشته هر اتفاقی در حوزه آی تی افتاده است، محصول تلاش نیروهای داخلی بوده است. وی با اشاره به اینکه توسعه فناوری اطلاعات همراه با فرهنگ سازی به سود مردم است، گفت: ما در  به یک رهبری واحد نیاز داریم و در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.
او از رئیس جمهور  برای حمایت‌هایش تشکر کرد و گفت ابلاغ کننده سلام بخشی از هیات دولت که موافق کسب و کارهای نو ظهور و نوپا هستند،هستم. او در عین حال گفت سلام آن بخشی که موافق این رویکردها نیستند را نمی رسانم.

حسن روحانی همزمان با این مراسم با حضور جمعی از وزرا و مسئولان، در سالنی دیگر، گزارش فعالیت و رشد ۱۰ استارت آپ همراه با خدمات آنلاین را مشاهده کرد. اقدامی که با انتقاد برخی همراه بود. اینکه این برنامه باید به گونه ای ترتیب داده می شد تا این گزارش ها و ارائه های کوتاه ، بجای خلوتی خاص در حضور جمع ارائه می شد تا همگان از آن بهره مند شوند. 
در این برنامه جای مسئولانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از عناصر تاثیر گذار براین اکوسیستم خالی بود که باید بر نقصهای برگزاری این رویداد افزوده شود.