آزادسازی نفتکش ایرانی از بندرجده عربستان

يکشنبه،۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: نفتکش ایرانی که از اردیبشهت ماه امسال به توقیف عربستان درآمده بود، با مذاکرات انجام شده آزاد و اکنون به سمت آبهای خلیج فارس درحال حرکت است.

آزادسازی نفتکش ایرانی از بندرجده عربستان

محمد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاح مرکز عملیات ایمنی اضطراری در جمع خبرنگاران در خصوص توقیف کشتی ایرانی در بندر جده عربستان، گفت: روز گذشته و با پیگیری‌های ویژه از طرف سازمان بنادر و دریانوردی رفع مزاحمت شد و ساعت ۶:۱۵ دقیقه روز گذشته این نفتکش با اجازه بندر جده با دو یدک‌کش ایرانی به سمت خلیج فارس می‌آید تا وارد آب‌های ایران شود.

به گفته وی، موتورهای این نفت کش از کار افتاده است و باید تعمیر شود و شرکت ملی نفتکش نسبت به این موضوع اقدام کرده است.

اسلامی با اشاره به اتفاقات رویداده در حوزه دریاها و آسمان ایران، گفت: جمهوری اسلامی با اقدام های مختلفی از سوی دشمن روبروست، اما شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی کشورمان مهارت بالایی در این حوزه‌ها دارند.

کشتی ایرانی با نام «Happiness ۱» متعلق به شرکت ملی نفتکش روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه امسال، در پی ایجاد نقص فنی در قسمت موتورخانه خود بالاجبار به بندر جده عربستان منتقل شده و طی چند ماه گذشته با وجود رفع نقص اجازه ترخیص نیافته بود.

دولت عربستان به ازای این توقیف اجباری رقمی بیش از ۱۰ میلیون دلار به بهانه هزینه‌های تعمیر و نگهداری دریافت کرده است.

اسلامی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص جزئیات توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز نیز گفت: کشتی انگلیسی در تنگه هرمز در کریدوری که مخصوص خروج بوده، وارد شده، ضمن اینکه رادار خاموش درحال حرکت بود که احتمال افزایش سانحه را بالا می برد.

وی با بیان اینکه عملکرد این کشتی خطر آفرین بوده، گفت: با ورود و عکس العمل به موقع سازمان بنادر با حکم مراجع قضایی نفتکش انگیسی توقیف شد و به زودی پس از بررسی‌ها آمار دقیقی در این باره منتشر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی پایند نبودن استکبار جهانی به قوانین بین المللی را نادرست خواند و گفت: کار انگلیسی‌ها دزدی دریایی است.

اسلامی درباره انتقاد گمرک از دپوی برخی از کالاها در بنادر گفت: سازمان بنادر و دریانوردی محل انبار نیست و صاحبان بار باید نسبت به تخلیه و بارگیری با ارائه مستندات و مدارک و تعاملات با بانک و گمرک اقدام کنند.

وی اضافه کرد: سازمان بنادر وظیفه کنترل محتوای کالاها را ندارد و باید نهادهای مربوطه این وظیفه را انجام دهند.

وزیر راه وشهر سازی پیرامون توقف دو کشتی ایرانی در برزیل به دلیل تامین نشدن سوخت‌، گفت: مذاکرات برای اجازه حرکت این دو کشتی در حال انجام است.