50 درصد گاز کشور در نیروگاه‌ها می‌سوزد

شنبه،۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷

با آغاز فصل تابستان و افزایش دمای هوا، میزان مصرف گاز کشور از 512 میلیون مترمکعب در هوای خنک بهاری به 521 میلیون مترمکعب در هوای گرم تیرماه رسید.

50 درصد گاز کشور در نیروگاه‌ها می‌سوزد

به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، از این میزان 285 میلیون مترمکعب به نیروگاه‌ها تحویل ‌شده است که حکایت از سهم 50 درصدی نیروگاه‌ها از گاز مصرفی کشور دارد.

گرمای هوا که از روزهای ابتدایی تیرماه در کشور فراگیر شده، مصرف برق را به اوج خود رساند. تا آنجا که رکورد تاریخی مصرف برق در همین مدت چند بار شکسته شد و باوجود آنکه نیروگاه‌های کشور توان تولید 52 هزار مگاوات برق را دارند، مصرف در روزهایی به بیش از 57 هزار مگاوات رسید.

تولید 52 هزار مگاواتی برق که نشان‌دهنده فعالیت نیروگاه‌های کشور با تمام توان خود است، این معنا را می‌رساند که سوخت‌رسانی و تحویل گاز به نیروگاه‌ها با بیشترین ظرفیت انجام می‌شود. 

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در این باره به ایرنا گفت: در تیرماه، روزانه 285 میلیون مترمکعب گاز که سقف دریافتی گاز از سوی نیروگاه‌ها به شمار می‌رود، تحویل‌ شده است.

مجید بوجارزاده با اشاره به اینکه «افزایش دمای هوا و جهش مصرف برق در کشور در این قضیه مؤثر بوده است»، ادامه داد: میزان گازرسانی به نیروگاه‌های تولید برق به عواملی مانند زمان اورهال (تعمیرات اساسی) پالایشگاه‌های گاز و نیروگاه‌ها بستگی دارد. با این ‌وجود، بر اساس برنامه، گاز به نیروگاه‌ها تحویل ‌شده است و حتی از برنامه نیز جلوتر هستیم.

او میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در سال گذشته را 67.5 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: این میزان بیش از 90 درصد کل نیاز نیروگاه‌ها به سوخت را شامل می‌شود و 10 درصد باقی‌مانده نیز نیروگاه‌هایی هستند که از سوخت مایع استفاده می‌کنند.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران روند تحویل گاز به نیروگاه را در پنج سال گذشته مطلوب دانست و گفت: میزان تحویل گاز به نیروگاه‌ها در این بازه زمانی دو برابر شده است.

به گفته او دلیل اصلی این امر، افزایش ظرفیت دریافت از سوی نیروگاه‌ها و همچنین افزایش ظرفیت ارسال از سوی شرکت ملی گاز بوده است.