تبریک ظریف به بوریس جانسون

سه شنبه،۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱

وزیر امور خارجه با تبریک به بوریس جانسون همتای سابق خود تاکید کرد: توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط دولت ترزا می و به فرمان‌آمریکا یک دزدی دریایی است.

تبریک ظریف به بوریس جانسون

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «محمدجواد ظریف» عصر امروز با تبریک انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس در حساب توییتری خود نوشت: توقیف (نفتکش حامل) نفت ایران توسط دولت ترزا می و به فرمان ایالات متحده، به زبان ساده و روشن، دزدی دریایی است.
وی ادامه داد: نخست‌وزیر شدن همتای سابقم بوریس جانسون را تبریک می‌گویم. ایران به دنبال تقابل نیست. ولی ما در خلیج فارس، ۱۵۰۰ مایل ساحل داریم. این آب‌های ما است و از آن محافظت خواهیم کرد.
در پی اعلام استعفای ترزا می از سمت نخست‌وزیری انگلیس، حزب محافظه‌کار بریتانیا که پیروز انتخابات پیشین در پارلمان بود امروز سه شنبه از میان بوریس جانسون و جرمی هانت رای‌گیری کرد و جانسون به عنوان رهبر حزب و نخست‌وزیر انتخاب شد. در این رای‌گیری از اعضای حزب محافظه‌کار، ۹۲ هزار و ۱۵۳ عضو به جانسون و ۴۶ هزار و ۶۵۵ تن هم به جرمی هانت رای دادند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بارها و بارها از نخست‌وزیری بوریس جانسون اعلام حمایت و تاکید کرده است رابطه او با جانسون بسیار خوب است. ترامپ در حالی به حمایت از بوریس جانسون پرداخته است که جانسون هم از جمله حامیان رئیس جمهور آمریکا محسوب می‌شود.

بوریس جانسون که ۵۴ سال سن دارد، از چهره‌های شناخته شده کارزار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است که در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی به دنبال انتقاد از مواضع «ترزا می» در مذاکرات برکسیت، از سمت وزارت امور خارجه این کشور استعفا کرد. او به عنوان نخستین فرد اعلام کرد که وارد رقابت برای جانشینی «ترزا می» خواهد شد. محبوبیت بوریس جانسون در میان هواداران حزب محافظه‌کار بسیار بالا است.

جانسون در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) تا ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵) شهردار لندن بود.

ترزا می‌ چندی پیش تحت فشار‌های فراوان از سوی اعضای ناراضی حزب خود با چشمانی اشک بار از سمتش به عنوان نخست‌وزیر انگلیس استعفا کرد؛ اما گفت تا زمان انتخاب یک جانشین در این سمت باقی خواهد ماند. وی از ریاست حزب محافظه کار انگلیس هم کناره‌گیری کرد. ترزا می‌ پس از اعلام استعفای خود گفت: هر کاری که می‌توانستم برای تحقق دموکراسی و دستیابی به توافق برکسیت انجام دادم.