هشدار ایران به برزیل برای جلوگیری از سوخت‌گیری کشتی‌های ایرانی

چهارشنبه،۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱

ایران تهدید کرد اگر برزیل اجازه ندهد دو کشتی ایرانی که در آب‌های سواحل این کشور معطل سوخت‌گیری مجدد هستند سوخت دریافت کنند، وارداتش را از برزیل قطع خواهد کرد.

هشدار ایران به برزیل برای جلوگیری از سوخت‌گیری کشتی‌های ایرانی

سید علی سقائیان، سفیر ایران در برزیل، به مقامات برزیلی اعلام کرد که اگر این کشور آمریکای جنوبی اجازه ندهد کشتی‌های ایرانی سوخت‌گیری مجدد داشته باشند ایران می‌تواند به راحتی فروشندگان دیگری برای ذرت، سویا و گوشت پیدا کند.

ارزش صادرات برزیل به ایران سالانه حدود دو میلیارد دلار است که عمده آن کالاهایی مانند ذرت، گوشت و شکر هستند. تهران یک سوم از کل صادرات ذرت برزیل را خریداری می‌کند.

براساس گزارش بلومبرگ، سید علی سقائیان در مصاحبه‌ای در سفارت ایران در برزیل اظهار کرد: من به برزیلی‌ها گفتم که آنها باید این مساله را حل کنند نه ایرانی‌ها و اگر این مساله حل نشود ممکن است مقامات در تهران بخواهند تصمیم دیگری بگیرند زیرا این یک بازار آزاد است و سایر کشورها نیز وجود دارند.

شرکت نفتی دولتی پتروبراس به دلیل ریسک تحریم‌های آمریکا از تامین سوخت برای این کشتی‌ها که بیش از یک ماه است در بندر پاراناگوآ در حدود ۴۵۰ کیلومتر جنوب سائوپائولو معطل هستند اجتناب کرده است.

 بولسونارو، رییس جمهور برزیل که یکی از حامیان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، است به صادرکنندگان این کشور درباره ریسک معامله با ایران هشدار داده است.

سقائیان گفت: برای حل این مشکل ایران در حال بررسی ارسال سوخت به این کشتی‌ها است با این حال این گزینه اندکی زمان خواهد برد و پرهزینه است و در ادامه افزود: کشورهای بزرگ و مستقلی مانند برزیل و ایران باید بدون مداخله از جانب هیچ کشور ثالثی با یکدیگر همکاری کنند.

دفتر خارجه برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستورالعمل قانونی در این خصوص را دنبال خواهد کرد.

مقامات بندر پاراناگوا در ایمیلی به بلومبرگ اعلام کردند: کشتی ام وی باوند حامل ۴۸ هزار تن ذرت بایستی در هشتم ژوئن پاراناگوا را به مقصد ایران ترک می‌کرد. این کشتی پس از بارگیری بندر ایمبیتوبا در ایالت سانتا کاتارینا برزیل را در ۱۵ مه ترک کرده بود.

کشتی ام وی ترمه نیز از ۱۹ ژوئن منتظر تامین سوخت برای حرکت به بندر ایمبیتوبا است تا در آن ذرت بارگیری کرده و سپس به مقصد ایران حرکت کند. این کشتی در اول ژوئن یک محموله را در بندر "سائو فرانسیسکو دو سول" در سانتا کاتارینا تخلیه کرده بود.