تعیین اصالت سنگ‌های قیمتی بدون روش‌های تخریبی

چهارشنبه،۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱

رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی، از تاسیس آزمایشگاه گوهرشناسی خبر داد و گفت: امکان تعیین اصالت سنگ‌های قیمتی با روش غیرتخریبی میسر شد.

تعیین اصالت سنگ‌های قیمتی بدون روش‌های تخریبی

رضا رحمانی با اعلام این خبر گفت: پس از پژوهش‌های انجام شده برروی سنگ های قیمتی در شهر سوخته و بم متوجه نیاز به چنین آزمایشگاهی در کشور شدیم که تاکنون فاقد آن بودیم.

وی از وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در موزه‌های دولتی و خصوصی خبر داد و گفت: چون بسیاری از این سنگ‌ها فاقد شناسنامه بودند در معرض نمایش قرار نگرفتند.

رحمانی با اشاره به وجود سنگ های قیمتی در موزه های خصوصی گفت: بسیاری از موزه داران خصوصی می توانند بدون نگرانی از تخریب گوهرشان آنها را به آزمایشگاه بیاورند تا شناسنامه دقیقی برای سنگ شان جهت نمایش عمومی در موزه خود داشته باشند.

رحمانی درباره تجهیزات این آزمایشگاه گفت: با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشگاه شهید بهشتی موفق به تجهیز این آزمایشگاه شدیم.

وی افزود: یکی از دستگاه‌های این آزمایشگاه «رامان» نام دارد که از سوی شرکتی دانش بنیان ایرانی و بر اساس نیاز ما طراحی و ساخته و از خروج ارز از کشور جلوگیری شد.

رحمانی اضافه کرد: یکی دیگر از امکاناتی که از این به بعد در آزمایشگاه گوهر شناسی مهیا می‌شود، تعیین منشا سنگ‌های قیمتی کشور است؛ بسیاری از سنگ های قیمتی که در کشور وجود دارد به اشتباه تصور می شد که منشا غیر ایرانی دارد که از این به بعد می توان در این آزمایشگاه منشا گوهرها را نیز شناسایی کرد.

وی همچنین از انجام کارهای پژوهشی با حضور کارشناسان هنر صنایع دستی خبر داد و گفت: در قدم بعدی در نظر داریم امکان آشنایی عمومی به سنگ‌های قیمتی را مهیا کنیم تا مردم کمتر به سمت کارهای خارجی و چینی بروند.

رحمانی شناسنامه دار شدن سنگ‌های قیمتی را کمکی به ارزآوری کشور دانست و گفت: با این عمل سنگ‌های قیمتی امکان صادرات آن و در نتیجه ورود ارز به کشور کمک می شود.

این پژوهشگر افزود: با وجود چنین آزمایشگاهی در کشور، حساسیت مردم نسبت به سنگ های گرانقیمت افزایش پیدا می کند و آنها را ترغیب می کند تا سنگ ها را بدون تراش نیز ارزشمند تلقی کنند.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی را از دیگر برنامه های آزمایشگاه گوهرشناسی عنوان کرد و گفت: وجود خاص ترین دستگاه‌ها و حضور کارشناسان حرفه‌ای، بسیاری را برای شرکت در این دوره ها ترغیب می کند.