رونمایی از مستند «در آستانه بامداد»

دوشنبه،۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸

آیین رونمایی از مستند بلند «در آستانه بامداد» ساخته مختار شکری‌پور برگزار می‌شود.

رونمایی از مستند «در آستانه بامداد»

آیین رونمایی فیلم مستند بلند «در آستانه بامداد» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مختار شکری‌پور، درباره آثار و عملکرد «احمد شاملو» در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سه‌شنبه ۸ مرداد، ساعت ۱۶:۳۰ در خانه گفتمان شهر (خانه وارطان) به نشانی میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، شماره ۵۱۴ با حضور چهره‌های ادبیات و هنر برگزار می‌شود.

محمود دولت‌آبادی، محمد بهارلو، جواد طوسی، موسی بیدج و محمدعلی بهمنی از جمله افرادی هستند که در این برنامه حضور خواهند داشت.

مختار شکری‌پور در این مستند که اخیرا توسط موسسه فرهنگی هنری نقطه تعریف وارد شبکه خانگی شده، به شعر، سبک و بیان زبانی خاص، ترجمه‌های شاملو، پژوهش‌های او در زمینه فرهنگ عامه از جمله کتاب کوچه، کارهای گوناگون او در زمینه ادبیات و شاعران کلاسیک و همچنین دیدگاه‌هایش درباره شاعران بزرگ شعر فارسی پرداخته است.

این مستند دربردارنده گفتارهایی است از چهره‌های ادبیات و هنر معاصر ایران شامل: محمود دولت‌آبادی، سیمین بهبهانی، شهرام ناظری، مسعود کیمیایی، جواد مجابی، علی‌اشرف درویشیان، ایران درّودی، محمدرضا اصلانی، محمد بهارلو، علی رفیعی ، احمد پوری، محمد شمس لنگرودی، حافظ موسوی، علی دهباشی، موسی بیدج، محمد یعقوبی و آیدا شاملو. اجرای اختصاصی شعری از شاملو با ساز و آوازِ شهرام ناظری یکی از بخش‌های این مستند است. چند نفر از بازیگران سینما و تئاتر نیز شامل: ستاره اسکندری، لاله اسکندری، آیدا کیخایی، علی سرابی و باران کوثری برای ساخت جلوه‌هایی بصری و نمایشی از آثار نمایشی که شاملو ترجمه کرده است، حضوری افتخاری داشته‌اند. در ضمن، علاوه بر چهره‌های هنر و ادبیات ایران، گفتارهایی از چند شاعر جهانی درباره شاملو  و شعرهایش شامل: کلارا خانس شاعر اسپانیایی، لین کافین شاعر آمریکایی و خوان خلمن شاعر آرژانتینی نیزدرباره شاملو در این فیلم آمده است. این گفتارها برگرفته از اثری ویدیویی با عنوان «ترانه آبی» است. علاوه بر این شاعران، سخنانی از شیرکو بی‌کس،  شاعر فقید کرد، درباره شاملو و شعرهایش در این مستند آمده است.

مختار شکری‌پور پیش‌تر مستند دیگری را با عنوان «پرواز در دایره‌ حضور» درباره زندگی و شخصیت احمد شاملو ساخته که علاوه بر حضور در بخش مسابقه هفتمین جشنواره سینما حقیقت، سال ۹۳ توسط موسسه فرهنگی هنری قرن جدید در شبکه خانگی منتشر شد.