نگرانی دبیرکل سازمان ملل متحد از افزایش تنش‌ها در خلیج فارس

يکشنبه،۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸

دبیرکل سازمان ملل متحد مکررا از تمامی طرف‌ها خواست ازهر گونه عملی که منجر به تشدید تنش‌ها در خلیج فارس می‌شود، جلوگیری کنند.

نگرانی دبیرکل سازمان ملل متحد از افزایش تنش‌ها در خلیج فارس

آنتونیو گوترش، گفت: "اینجانب نگران افزایش تنش‌ها در خلیج فارس هستم. سوءتفاهمی جزئی می‌تواند به یک رویارویی بزرگ منجر شود. اینجانب همچنین بر لزوم رعایت حقوق مربوط به دریانوردی از آبراه تنگه هرمز و آب های مجاور آن مطابق با قوانین بین المللی تأکید می‌کنم."

وی در ادامه افزود: " وقتی حداکثر خویشتن داری را درخواست می‌کنم، حداکثرخویشتن داری را در تمام سطوح  می‌خواهم."

دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد وضعیت در سراسر جهان صحبت کرد و پیش از این گفته است: "متأسفانه، تلاش‌های چند جانبه تحت فشاربسیار زیادی است. در سراسر جهان شاهد افزایش اختلافات، گسترش تغییرات اقلیمی، تعمیق نابرابری و افزایش تنش بر سر تجارت هستیم. نگرانی، عدم اطمینان و بی‌ثباتی در سراسر جهان وجود دارد. اعتماد در داخل و میان ملت‌ها رو به کاهش است. فرضیات مهم معکوس، تلاش‌های مهم تضعیف و نهادهای مهم ناتوان شده اند. به نظر می‌رسد هرچه این تهدید جهانی‌تر باشد، ما کمتر قادر به همکاری هستیم. با وجود چالش‌های امروز، این امر بسیار خطرناک است و رویکردهای جهانی برای مقابله با آن‌ها ضروری است. در این موقعیت دشوار، باید الهام بخش بازگشت به همکاری‌های بین المللی باشیم."