نشست وزیران «آرسپ» در پکن برگزار شد

يکشنبه،۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲

نشست وزیران بازرگانی 16 کشور عضو انجمن «مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای» موسوم به «آرسپ» با هدف انعقاد پیمان تجارت آزاد تا پایان سال جاری میلادی، روزهای شنبه و یکشنبه در پکن برگزار شد.

نشست وزیران «آرسپ» در پکن برگزار شد

(RCEP) یا همان «مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای» انجمنی متشکل از 10 کشور عضو اتحادیه «آ.سه.آن» و شش کشور چین، ژاپن، هند، استرالیا، نیوزلند و کره جنوبی است.

« هو چون هوآ» معاون نخست وزیر چین در این نشست گفت: نظام های چندجانبه تجاری کمک فراوانی به رشد اقتصاد کرده اند و آرسپ هم پتانسیل بالایی دارد زیرا بیشترین جمعیت هر گونه موافقتنامه تجاری را پوشش خواهد داد.

هدف کشورهای شرکت کننده در این نشست، انعقاد پیمانی تا پایان سال میلادی جاری برای توافق تجارت آزاد است اما اختلافات هنوز باقی است هند درباره از بین بردن تعرفه ها در مقیاس وسیع محتاط است در حالی که چین خواهان دسترسی بیشتر به بازارهای آزاد است.

در دور اخیر این مذاکرات این وزرا تلاش خواهند کرد تا بر سر تعرفه ها پیشرفتی حاصل شود آنها همچنین سعی خواهند کرد به یک توافقنامه پایه ای برسر مسائل کمتر مورد اختلاف از قبیل سرمایه گذاری های خارجی در شرکت های بیمه و بانک ها دست یابند.

آرسپ 47 درصد جمعیت جهان، 29 درصد سرانه ناخالص تولید ملی و 31 درصد کل سرمایه گذاری های جهان را به خود اختصاص داده است.