تامین منابع تازه سنگ آهن برای توسعه فعالیت چادرملو

سه شنبه،۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰

چادرملو از جمله بنگاههای بزرگ و تاثیر گذار کشور در حوزه معدن، با تدابیر اتخاذ شده به مسیر رشد و پویایی خود ادامه می‎دهد.

تامین منابع تازه سنگ آهن برای توسعه فعالیت چادرملو

به گزارش اقتصاد کارا، مهندس محمود نوریان مدیرعامل شرکت چادرملو در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه جای نگرانی برای اتمام ذخایر این معدن وجود ندارد، گفت: با انجام مراحل بهره‎بردای از معدن تحت مدیریت شرکت در استرالیا، بهره برداری از معدن دی 19، خرید سنگ‎آهن از معادن کوچک و متوسط منطقه کویر مرکزی، مذارکه برای خرید بخشی از سهام فولاد خراسان در سنگان و دریافت کردن پهنه‎های تازه برای استحصال سنگ آهن در منطقه مکران، نگرانی از اتمام ذخایر بدون معناست.

وی در ارتباط با پروژه گندله‌سازی دوم گفت: سال هاست به دنبال این هستیم تا مجوز‌های اجرای آن را تامین کنیم. همچنین به‌دنبال حضور در یک پروژه کنسانتره‌سازی در منطقه سنگان هستیم تا سهم فولاد خراسان را در این پروژه بخریم و آن را فاینانس کنیم.

وی با اشاره به جلو بودن شرکت از برنامه‎های تدوین شده سال جاری، اظهار داشت: در سه ماهه اول امسال حدود ۳۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تن استخراج و تولید محصول داشتیم که ۳۰ درصد بودجه را پوشش دادیم. به طور کل از ۷۷ میلیون تن برنامه شرکت از تاریخ ۱۱ مرداد امسال ۲۸ میلیون و۵۰۰ هزارتن تولید را داشتیم که معادل ۴۰ درصد بودجه را پوشش داده و ۳درصد هم از برنامه جلو هستیم.

وی در خصوص اجرای طرح ملی آبرسانی به کویر مرکزی ایران گفت: پروژه آبرسانی از خلیج فارس به کویر مرکزی برای تامین نیازهای آبی حوزه سنگ آهن و صنعت فولاد در سیرجان کرمان ) گل گهر) و اردکان یزد( چادرملو) و مناطقی دیگر در حال انجام است و تا سال 1400 به بهره برداری می‎رسد.

مدیرعامل چادرملو در پاسخ به پرسشی در خصوص توجه به تولید داخل و بومی‎سازی نیازهای صنعتی و فناورانه گفت: این موضوع پیش از بحث‎های اخیر مورد نظر بوده و ما تا کنون توانسته‎ایم بیش از 7 هزار قلم کالای اساسی کارخانه‎های خود و پیمانکاران را تامین کنیم.

وی افزود: اعتقاد راسخ داریم که همه تجهیزات مورد نیاز را در صورت امکان از داخل تهیه کنیم. به این منظور، شرکتی هم با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و گل گهر، گهر زمین، توسعه معادن برای توانمند سازی ساخت داخل راه‎اندازی کرده‎ایم. در زمینه حمایت از طرح احیا معادن کوچک مقیاس نیز با حمایت و خرید محصول معادن کوچک در سطح استان، از این رویکرد درست دولت حمایت می‎کنیم.

مهندس نوریان در ادامه گفت:عمده تولیدات ما در حوزه سنگ‎آهن دانه بندی، گندله، آهن اسفنجی در داخل مصرف می‎شود و بخش کمی هم صادرات داریم که آن بخش تامین کننده نیازهای ارزی در زمینه صنایع های تک می‎شود. وی در ادامه گفت: فعالیت‎های مالی شرکتهای بورسی، شفاف بوده و در زمینه ارزی طبق قانون به وظایف خود عمل می‎کنیم. تامین مانده قطعات برای راه اندازی خط هات شارژ و واردات قطعات مورد نیاز نیروگاه خورشیدی در دستور کاری سریع ماست.

وی افزود: با راه اندازی خط تولید شرکت در منطقه مکران که برای توسعه جنوب شرق انجام می‎پذیرد، بخش زیادی از کنستانتره معادن تحت بهره‎برداری در استرالیا را در این مجموعه استفاده می‎کنیم. در مکران مشاور طرح احداث فولاد انتخاب شده و قرار است به  تولید 10میلیون تن فولاد در سال برسیم.

مهندس نوریان در پایان اظهار داشت: در خصوص دخیره معدنی در دی 19 که در کنار معدن کنونی چادرملو است، مجوزها اخذ شده و پس از اخذ مجوزمحیط زیست، اکتشاف انجام می‎شود. در حال حاضر مطالعات ژئوفیزیک در حال انجام است. پیش بینی ذخایر این معدن که در سال 1340 انجام شده، 70 تا 100 میلیون تن است و امیدواریم با اکتشافات دقیق تفصیلی حجم معدن بیشتر از پیش بینی باشد.

معدن سنگ آهن چادرملو در قلب کویر مرکزی ایران، در دامنه شمالی کوههای خاکستری رنگ چاه محمد در حاشیه جنوبی نمک زار ساغند بفاصله 180 کیلومتری شمالی شرقی شهر یزد و 300 کیلومتری جنوب طبس قرار گرفته است.

تولیدات اصلی شركت كنسانتره، سنگ آهن دانه بندی شده (درشت دانه و ریز دانه) و كنسانتره آپاتیت می باشد. مصرف‎كنندگان محصول سنگ آهن، مجتمع‎های فولادسازی، كه به روش احیا مستقیم مبادرت به تولید محصولات فولادی می‎نمایند، هستند. سنگ آهن به عنوان ماده اولیه اصلی مورد نیاز در صنایع فولاد است. سنگ آهن به عنوان ماده اولیه اصلی مورد نیاز در صنایع فولاد است. بنابراین یكی از مزیتهای مهم اقتصادی در تولید فولاد هر كشور، استفاده از سنگ آهن داخلی می باشد. با استفاده از سنگ آهن داخلی با توجه به ملاحظات موجود علاوه بر صرفه جویی های ارزی، زمینه كاهش عمده در قیمت محصولات فولادی را در این دو واحد فراهم می كند.