جوانمردی سیاسی در برابر مخالفان و منتقدان

سه شنبه،۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲

«وطن امروز اگرچه جزو منتقدین تند وزارت امور خارجه و رئیس دیپلماسی کشور بود، اما جای این روزنامه منتقد و حرفه‌ای در آستانه روز خبرنگار خالی خواهد ماند اگر دوباره منتشر نشود... ساعتی پیش با مهندس بذرپاش صاحب امتیاز این روزنامه صحبت و از عدم انتشارش اظهار تأسف کردم.»

جوانمردی سیاسی در برابر مخالفان و منتقدان

این جملات کوتاه اما قابل تاملی است که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در فضای مجازی در واکنش به تعطیلی روزنامه «وطن امروز» بعنوان سرسخت و شدیداللحن‌ترین منتقد دولت و دستگاه دیپلماسی در فضای مجازی نگاشت.
این گفتمان منبعث از تفکر و اعتقاد راسخ کارگزاران دستگاه دیپلماسی و در راس آن رئیس این دستگاه است که مقام معظم رهبری از بحبوحه مذاکرات سخت هسته‌ای تا روزهای اخیر و بعد از فروکش کردن نسبی حرف و حدیث ‌ها درباره سریال گاندو، ایشان به خصوص شخص محمدجواد ظریف را با عباراتی گویا و متین «بچه‌های امین، غیور، شجاع و متدین، خستگی‌ناپذیر، با وجدان، صاحب احساس مسئولیت و زحمتکش انقلاب و دوست عزیز رهبری» توصیف کرد.
گفتمانی و تفکری که ظریف در سخنرانی‌اش در مراسم خیریه موسسه «سروش مولانا» که به منظور کمک به سیل‌زدگان با حضور پیروز حناچی شهردار تهران برگزار شد، اصول آن را به صراحت بیان کرد. ظریف هرچند برای نخستین بار با پوششی غیررسمی در این مراسم ظاهر شد، اما جملاتی را در مقام یک نظریه‌پرداز و استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل بیان و تاکید کرد: «ما حتماً هرچه داریم از مردم داریم و وامدار آنها هستیم، این مردم بوده‌اند که کشور را نگه داشته‌اند، فشارها را تحمل کرده‌اند و پشت ما ایستاده‌اند؛ این مردم بوده‌اند که اگر ما در مذاکره هستیم، حمایت‌مان کرده‌اند؛ البته گروهی هم نکردند و این هم یک واقعیت است و آن را هم باید بپذیریم. اگر می‌خواهیم بتوانیم در برابر همه ناملایمات با یکدیگر باشیم، باید این موضوع را نیز بپذیریم که گروهی هم ممکن است نظر ما را نداشته باشند. اینها را باید بپذیریم؛ باید قبول کنیم که این موضوع شعار نیست که باید اجازه دهیم برای آزاد بودن مخالف، حتی خودمان را فدا کنیم؛ این واقعیت و نیاز کشور ما است. برای من باعث افتخار است که به خاطر این مردم و به خاطر دفاع از حقوق آنها تحریم شوم، هنوز هم در برابر این مردم، احساس حقارت و دِین می‌کنم.»
بخش مهمتر سخنان ظریف در اشاره هوشمندانه به پیوند دو مقوله «رعایت حقوق مردم و تلاش برای رساندن این مردم به آنچه شایسته آن هستند» که ظریف آن را فراتر از وظیفه اخلاقی و قانونی آن را به درستی «ضرورت امنیت ملی» دانست و تاکید کرد: «امنیت ما وامدار مردم است و بدون این مردم ما هیچ نیستیم. باید بپذیریم ما در جایگاهی نیستیم که به این مردم فخر بفروشیم و برای آن ها تعیین تکلیف کنیم؛ این مردم هستند که باید برای ما تکلیف تعیین می کنند. به همین دلیل برای من افتخار است که برای دفاع از این مردم تحریم شوم اگرچه هنوز هم احساس حقارت و دین در برابر این مردم می کنم. مردم ما مردم خوب، بزرگ و شایسته بهترین ها هستند. وظیفه ما این است که پشت مقاومت این مردم پنهان نشویم چراکه اگر قرار است پشت مقاومت مردم پنهان شویم پس ما چه کاره‌ایم؟»

با عبور از کنار تصاویر مرتضی سرمدی، محمود محمدی، حمیدرضا آصفی، حسن قشقاوی، صادق حسین جابری انصاری، سید محمدعلی حسینی، رامین مهمانپرست، سید عباس عراقچی، مرضیه افخم، بهرام قاسمی، سید عباس موسوی یازدهمین و جوان‌ترین سخنگوی دستگاه دیپلماسی به حساب می‌آید. اما در این نوشته کوتاه و تماس تلفنی وی با مهرداد بذرپاش پختگی و درسی عبرت‌آموز از نجابت و جوانمردی سیاسی نهفته است که در بین دو نسل قدیم و جوان انقلاب نوید همبستگی و انسجام ملی در این شرایط سخت و دشوار را می‌دهد.
انتظار می رود  همه محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور به خصوص مخالفان و منتقدان با درک حساسیت این روزهای کشور و جنگ و تروریسم اقتصادی دشمنان، در ارزیابی و قضاوت‌های خود با جوانمردی، ضرورت‌های منافع و امنیت ملی بر هر مصلحت دیگری ترجیح دهند که هر حرکتی برخلاف این با توصیه‌های مکرر رهبری معظم انقلاب در تقسیم کردن و دو قطبی کردن مردم و جامعه در تعارض آشکار است.
 

منبع: ایرنا