سفیر انگلیس: رویکرد لندن نسبت به ایران تغییری نکرده است

سه شنبه،۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲

سفیر انگلیس در تهران مدعی شد: وزیر امور خارجه بریتانیا تاکید کرده که رویکرد لندن نسبت به ایران تغییری نکرده است.

سفیر انگلیس: رویکرد لندن نسبت به ایران تغییری نکرده است

«راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران امروز سه‌شنبه با انتشار گزارشی مبنی بر پیوستن کشورش به ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس، نوشت: وزیر امور خارجه بریتانیا تاکید کرده  که رویکرد لندن نسبت به ایران تغییری نکرده است و اینکه با ایران برای کاهش تنش‌ها و پشتیبانی از برجام همکاری خواهد کرد.

اظهارات سفیر انگلیس در حالی بیان می‌شود که نیروی دریایی ارتش انگلیس روز ۱۳ تیرماه به درخواست مقام‌های حکومت محلی جبل الطارق که تحت الحمایه دولت انگلیس است، نفتکش حامل نفت ایران را در حین عبور از تنگه جبل الطارق توقیف کرد. جمهوری اسلامی ایران در حالی که این اقدام انگلیس را خلاف قوانین بین‌المللی و مصداق راهزنی دریایی دانسته است، دولت انگلیس این اقدام را به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه عنوان کرده و مدعی شده است که این نفتکش درصدد ارسال محموله نفتی خود به سوریه بوده است که مقامات ایرانی این ادعا را رد کرده‌اند.  

همچنین در تاریخ ۲۸ تیر ماه، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «استنا ایمپرو» را هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توقیف کرد.  

پیوستن انگلیس به ائتلاف نظامی آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که این مساله برای نخستین از سوی مقامات آمریکایی برای مقابله با آنچه آنها اقدامات تنش‌آمیز از سوی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز اتفاق می‌افتد، مطرح شد.  

در این راستا، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی ایجاد اجماعی جهانی برای حفاظت دریایی از کشتی‌ها در خلیج فارس، تنگه هرمز و باب المندب شد اما تاکنون به غیر از انگلیس، کشور دیگری به صورت رسمی به این ائتلاف نپیوسته و کشورهای مختلف از جمله ژاپن، کره جنوبی، آلمان و کشورهای مختلف اروپایی با پاسخ منفی به این درخواست مواجه داشته‌اند.