‎روابط تجاری ایران و امارات در حال بهبود است

چهارشنبه،۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات تاکید کرد: روابط تجاری دو کشور در حال بهبود است، اما هنوز تا رسیدن به سطح مبادلات تجاری ایده‌آل فاصله داریم.

‎روابط تجاری ایران و امارات در حال بهبود است

«فرشید فرزانگان» با واکنش به اظهارات یکی از اعضای این اتاق نسبت به روابط بین دو کشور  گفت: در فضای کنونی، روابط اقتصادی و سیاسی در حال بهبود است.

‎رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات حفظ آرامش و امنیت منطقه را یکی از مولفه‌های پیشرفت اقتصادی دانست و افزود: امارات هم می‌داند که پیشرفت کشورشان در گرو حفظ آرامش خلیج‌فارس است. تشنج، باعث کاهش پیشرفت اقتصادی خود آن‌ها هم می‌شود. اکنون با توجه به تعداد قابل توجه فعالان اقتصادی در امارات و به ویژه دوبی و اهمیت حضور ایرانی‌ها، علاقه به همکاری با ایران وجود دارد.

فرزانگانان ادامه داد: در حال حاضر، وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت در تلاشند تا با کشورهای همسایه چه همسایه‌های آبی و چه خاکی، ارتباطات بیش از پیش داشته باشیم. در کنار آن‌ها بخش خصوصی، اتاق بازرگانی ایران و اتاق ایران و امارات نیز برای توسعه سیاسی و اقتصادی باید همکاری‌ داشته باشند. 

‎پیشرفت اقتصادی دوبی در گروی ایران است

‎رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات دو بخش دولتی و خصوصی را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و افزود: توسعه اقتصادی با افزایش حجم مبادلات تجاری و بهبود روابط با همسایگان به توسعه اشتغال و افزایش صادرات می‌انجامد و در شرایط کنونی بسیار مهم است.

‎وی گفت: از طرف دیگر، فکر می‌کنم که امارات به ویژه دوبی، پیشرفت اقتصادی‌اش در گروی ایران است و آن‌ها هم مشتاق چنین رابطه‌ای هستند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با بیان اینکه فضای سیاسی بین دو کشور بر خلاف تحریم‌ها رو به بهبود است، اظهار کرد: مجموعه دولت و به خصوص وزارت امور خارجه در ارتباط با همسایه ها بسیار مصمم و پر تلاش شده‌اند. در آن‌طرف نیز زیرساخت اقتصادی امارات به شکلی است که در سایه همکاری‌های دوجانبه به پیشرفت خود آن‌ها منجر می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت کار و ویزای ایرانی‌های مقیم امارات توضیح داد: در بهمن و اسفند سال ٩۶ سخت‌گیری‌های متعددی داشتیم. با وجود آنکه بازرگانان و فعالان اقتصادی رویه‌های معمول را رعایت می‌کردند، ولی برای حساب‌هایشان سخت‌گیری می‌شد. آن‌ها به اتاق مشترک ایران و امارات برای مسائل متعددی مراجعه می‌کنند.

‎فرزانگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد که اخذ ویزا، کار ثبت شرکت‌ها و تداوم مسائل بانکی تسهیل شده است. البته نه به این معنا که به اندازه مورد انتظار ما، بهبود اتفاق افتاده، اما این روندها در حال تسهیل است و دلیلی هم ندارد که بیش از این روی این مسائل پافشاری شود.

‎وی ادامه داد: دوبی ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارد که از این میزان ۶۰۰ هزار نفر ایرانی‌ هستند. تعداد شرکت‌های ایرانی نیز در دوبی ۶ هزار است و ۸ هزار بازرگان فعال ایرانی در دوبی کار می‌کنند. این آمار نشان می دهد که ما با کشور چندان غریبه‌ای مواجه نیستیم. در حال حاضر، با بهبود فضای سیاسی، فرصت این را داریم که بهبود اقتصادی نیز حاصل شود.

‎فرزانگان برگزاری اکسپوی ۲۰۲۰ در دوبی را فرصتی برای معرفی شرکت های ایرانی خواند و گفت: این نمایشگاه فرصتی است تا بتوانیم از طریق صادرات، برای کشور ثروت‌آفرینی و کارآفرینی داشته باشیم. به همین منظور شرکت‌های صاحب برند باید مساعدت شوند تا با رویکردی صادرات محور در این نمایشگاه شرکت کنند.

‎رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در پایان خاطرنشان کرد: در امارات افرادی را داریم که حساب‌های بانکی‌شان فریز شده است. یکی از برنامه‌های اتاق ایران و امارات این است که با همکاری وکلای بین‌المللی، مشکل آن‌ها پیگیری و رفع شود.

‎پیشرتر سعید مقیسه،عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا نسبت به باز شدن روابط تجاری دو کشور اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته بود:"آنچه ما هم می‌دانیم همان مطالبی است که رییس شورای بازرگانان ایرانیان دوبی اعلام کرده است و تا اطلاع ثانوی و روشن شدن موضوع این مطلب را تایید نمی‌کنم.اگر اطلاعات تکمیلی به دستمان رسید، اطلاع رسانی می‌شود"