قوچانی: خروج کارگزاران از اصلاح طلبی امکان پذیر نیست

سه شنبه،۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با تاکید بر اینکه امکان ندارد کارگزاران از اصلاح طلبی خارج شوند تصریح کرد: از نظر گفتمانی خروج کارگزاران از اصلاح طلبی به معنی خروج از هویت خود بوده و امکان پذیر نیست و از نظر تشکیلاتی هم تا این لحظه در همه ارکان اصلاحات حضور دارد و با تمام جریان های اصلاح طللب در حال همکاری است.

قوچانی: خروج کارگزاران از اصلاح طلبی امکان پذیر نیست

«محمد قوچانی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره برخی حاشیه‌ها و سوء برداشت‌ها از مصاحبه امروز غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران گفت: نکته اول این است که مواضع حزب کارگزاران را دبیرکل و سخنگوی این حزب بیان می‌کند و اگر کارگزاران از ائتلاف جبهه اصلاحات خارج شده باشند؛ خود حزب آن را بیان می‌کند و نه شخص یا رسانه دیگری.

وی ادامه داد: موضوعی که کرباسچی بیان کرد تلاش و رایزنی به رهبری و محوریت رئیس دولت اصلاحات، برای بازسازی و نوسازی جبهه اصلاحات است. معنی این سخنان اصولا نمی‌تواند عبور از رئیس دولت اصلاحات باشد چون همچنان محوریت این تلاش ها وی هست.

قوچانی تصریح کرد: بیان اینکه رئیس دولت اصلاحات تاکنون به لحاظ تشکیلاتی یعنی سازمانی و با یک سازوکار حقوقی روشن به عنوان رهبر جبهه اصلاحات انتخاب شده باشد؛ به معنای عبور از وی نیست این اتفاق تاکنون نیفتاده است و وی در دوران ریاست جمهوری هم حاضر نبودند به لحاظ حزبی رهبر یک جریان سیاسی خاص باشند. در سال های اخیر هم که وی نقش بیشتری ایفا کردند و رهبری گفتمانی را بر عهده گرفتند باز هم پذیرش یک سازوکار حقوقی نبوده است و خود وی نخواست رسما به عنوان رهبر اصلاحات باشد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با تاکید براینکه اتفاقا مصاحبه آقای کرباسچی "دعوت خاتمی به رهبری اصلاحات است نه عبور از رهبری اصلاحات"؛ خاطرنشان کرد: وی در همین مصاحبه عنوان می کنند که یکی از شروط رهبری حل و فصل منازعه در درون جبهه اصلاحات است و مرجع داوری در هر گونه تحول و تصمیم یا دعوا و اختلاف نظر رهبری اصلاحات است. اتفاقا محور مصاحبه این است که اگر رهبری اصلاحات انجام می شد نوبت به برخی افراد نمی‌رسید.

وی افزود: افراد و رجال سیاسی برجسته ای در جریان اصلاحات وجود دارند که به هر دلیلی نمی توانند چنین موقعیتی را داشته باشند و نتیجه آن می شود که برخی افراد که در موقعیت ریاست قرار می گیرند و نباید این موضوع را حمل بر این کنند که به دلایل ذاتی در این موقعیت قرار گرفته اند.

سردبیر روزنامه سازندگی گفت: پیش از این هم سعید حجاریان و عباس عبدی و احمد زیدآبادی هم اشاره کرده بودند که حتما باید در لیدری اصلاح طلبان مجلس و شورای عالی سیاستگذاری تغییر ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه برخی کانال های نزدیک به شورای عالی سیاستگذاری موضوع تعریف و بازسازی اصلاحات را حمل بر خود دانسته اند، تاکید کرد: عبور و انتقاد از شورای عالی سیاستگذاری به معنای عبور از آقای خاتمی نیست و موضوع اصلی ما مدیریت اصلاحات در شورای عالی است.

قوچانی درباره شایعه های خروج کارگزاران از اصلاحات، گفت: بی تردید دوگانه اصلاح طلبی-کارگزارانی دوگانه غلطی است و کارگزاران مقدم بر جریانی که به اسم اصلاحات شکل گرفت وجود داشته است و یکی از موسسان جریان اصلاحات، کارگزاران است. تفکر اصلاح طلبی از جمع میان تفکر تکنوکراسی کارگزاران و چپ گرایی دوستان خط امام (ره) شکل گرفت و در انتخابات مجلس پنجم و بعد از آن در انتخابات سال ۷۶ به شکل ائتلاف اصلاح طلبی خود را شکل داد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با تاکید بر اینکه امکان ندارد کارگزاران از اصلاح طلبی خارج شوند، تصریح کرد: از نظر گفتمانی خروج کارگزاران از اصلاح طلبی به معنی خروج از هویت خود بوده و امکان پذیر نیست. از نظر تشکیلاتی هم تا این لحظه در همه ارکان اصلاحات حضور دارد و با تمام جریان های اصلاح طللب در حال همکاری است و اگر هم حرفی وجود دارد مبنی بر نوسازی و بازسازی جریان اصلاحات از درون جبهه اصلاحات است و نه در بیرون این مجموعه.

وی با رد برخی شایعه درباره ائتلاف با جریان رقیب، گفت: تاکنون در حزب کارگزاران درباره ائتلاف با دیگر جریان های خارج از جبهه اصلاحات بحثی نشده و مصوبه ای وجود نداشته است و ما وقتی عضو ائتلاف جبهه اصلاحات هستیم، نظر خود را درباره تصمیم این جبهه بیان خواهیم کرد و به عنوان یک جز مستقل هرگز تصمیم گیری نمی کنیم.

وی افزود: رایزنی‌ها و ارتباطاتی که بخشی از نیروهای درون جبهه اصلاحات در احزاب دیگر با برخی نیروهای جریان رقیب وجود دارد، بیشتر از حزب کارگزاران است.

به گزارش ایرنا، گفت و گوی منتشر شده از «غلامحسین کرباسیچی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره اصلاحات در جریان اصلاح طلبی و سخنان او درباره رهبری این جریان؛ مورد توجه و تحلیل رسانه های مختلف قرار گرفت و برخی آن را عبور این حزب از اصلاح طلبی و خروج از جبهه اصلاح طلبان تفسیر کردند.