تنش سیاسی در هنگ کنگ به استرالیا و نیوزیلند رسید

سه شنبه،۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲

تنش‌های سیاسی در هنگ کنگ به تعدادی از دانشگاه‌های استرالیا و نیوزیلند نیز کشانده شده و تجمعات دانشجویان حامی و مخالف تحولات دو ماه اخیر سیاسی هنگ کنگ، بعضا حتی به درگیری نیز منجر شده است.

تنش سیاسی در هنگ کنگ به استرالیا و نیوزیلند رسید

خبرگزاری فرانسه از سیدنی در این زمینه گزارش داد: همزمان با بروز ناآرامی‌ها در دو ماه اخیر در هنگ کنگ، برخی از پردیس دانشگاه‌های استرالیا شاهد درگیری دانشجویان خارجی عمدتا چینی و هنگ کنگی در مخالفت و موافقت با رویدادهای اخیر هنگ کنگ بوده است.

دانشجویان این دانشگاه‌ها با نصب نوشته‌ها و یا تصاویر مختلف بر  دیوارهای این دانشگاه با رویدادهای داخلی هنگ کنگ همسویی و یا واگرایی داشته‌اند.

مخالفان معتقدند که دانشگاه‌های استرالیا نباید از تحولات سیاسی کشورهای مختلف متاثر شود، چرا که در این دانشگاه‌ها، دانشجویان خارجی بسیاری مشغول به تحصیل هستند و بنابراین باید این مراکز آموزشی، محیطی صرفا برای تحصیل باشد.

دانشگاه موناش استرالیا روز سه شنبه هفته گذشته (6 اوت) شاهد تجمع دو گروه تجمع کننده مخالف و موافق تحولات هنگ کنگ بود که در نهایت منجر به درگیری دو گروه شد و ویدئو فیلم آن نیز در فضای مجازی انتشار یافت.

 دانشگاه کوئینزلند (UQ) در بریسبین استرالیا نیز روز جمعه گذشته شاهد تجمع تعدادی از دانشجویان خارجی در مورد تحولات هنگ کنگ بود.

 این گروه از دانشجویان فیلم‌های مرتبط با تجمعات خود را به سرعت در شبکه‌های مجازی به سرعت منتشر می‌سازند.

مسئولان دانشگاه کوئینزلند گزارش دادند که در واکنش به اعتراضات، در حال افزایش گشت‌های امنیتی در این دانشگاه هستند. یک سخنگوی دانشگاه موناش نیز گفت که نیروهای امنیتی در تجمع اعتراض آمیز روز سه شنبه دانشجویان خارجی  حضور یافتند.

دانشگاه آکلند نیوزیلند نیز در روزهای اخیر  شاهد تنش‌های دانشجویی متاثر از تحولات هنگ کنگ بوده است.

بیش از 181 هزار دانشجوی چینی در دانشگاه‌های استرالیا مشغول به تحصیل هستند که این افراد بزرگترین گروه دانشجویان خارجی در استرالیا را تشکیل می‌دهند.

این دانشجویان بیش از 6.8 میلیارد دلار برای دانشگاه‌های استرالیا درآمدزایی داشته‌اند.

روابط اقتصادی دانشگاه‌های استرالیا با چین در تمرکز این فعالیت‌ها قرار دارد به گونه‌ای که دانشگاه کوئینزلند یکی از 12 دانشگاه استرالیاست که میزبان "مدرسه کنفوسیوس" است که با بودجه دولت چین اداره می‌شود و در آن زبان و فرهنگ چینی تدریس می‌شود.

دانشگاه موناش استرالیا نیز در سال 2012 مجوز فعالیت در کشور چین را به دست آورد که اقدام بسیار سودآوری برای این دانشگاه بود.

" پیتر دوتون " وزیر کشور استرالیا در اظهاراتی در روزهای گذشته گفت درحالی که چین یکی از مهمترین شرکای تجاری استرالیاست، اما نفوذ خارجی در استرالیا در بالاترین سطح خود قرار دارد.

وی افزود: ما نگران نفوذ در دانشگاه‌های خود هستیم .

این درحالی است که انجمن استادان و دانشجویان چینی مقیم استرالیا با انتشار بیانیه‌ای نسبت به برگزاری تجمعات حامیان  تحولات داخلی هنگ کنگ در برخی دانشگاه‌های استرالیا، اعتراض کردند.