لزوم تغییر قوانین تولید برای عبور از شرایط جنگ اقتصادی

يکشنبه،۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در شرایط جنگی به سر می‌بریم، گفت: برای رونق تولید و عبور از این شرایط نیازمند تعییر در برخی قوانین هستیم که در این زمینه پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای با دولت و مجلس ارایه شده است. 

لزوم تغییر قوانین تولید برای عبور از شرایط جنگ اقتصادی

غلامحسین شافعی با اشاره به بیانات رهبری در مورد شرایط تولید و صنعت و لزوم حرکت به سمت صنعت فناورانه، ادامه داد: با توجه به این تاکیدات و با وجود تمرکز بر این موارد، امروز دیده می‌شود که بخش تولید درگیر نارسایی است و از سوی دیگر هر زمان در این مشکلات می غلطد رویکرد جدید ایجاد می‌شود و شرایط که عادی می‌شود تولید و صنعت بیشترین بی پناهی را تجربه می‌کنند.

وی افزود: بخش تولید دچار نارسایی است و با وجود اجرای ۱۰ برنامه توسعه به بلوغ کامل نرسیده و وارث تولید و صنعتی نارس هستیم که می‌تواند بر عمق مشکلات و تقاضای کاذب ارزی بیافزاید.

شافعی تاکید کرد: هنگامی که کل صادرات غیر نفتی را از واردات مواد اولیه و ماشین آلات کسر کنیم، تراز تجاری منفی خواهد بود که به معنای آن است تولیدات غیرنفتی به جای آنکه ارزآور باشد ارز بر است و ادامه مسیر تولید فعلی در کشور ما را به سمت رشد و شکوفایی نمی‌برد.

 رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه نیازمند بازبینی و بازآرایی توسعه‌ای هستیم، گفت: باید قبول کنیم در شرایط جنگ اقتصادی شرایط را تغییر دهیم و با تصمیمات فوق العاده باید شرایط اصلاح شود.

وی یکی از موارد را پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک با دولت و مجلس برای تغییر برخی قوانین عنوان کرد و افزود: پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک با دولت و مجلس برای توقف برخی از قوانین که در شزایط جنگی مانع از تولید است گرفته شده تا مواردی که پیشنهاد بخش خصوصی برای مدتی متوقف شود. به طور مثال ماده ۱۰ قانون چهارم توسعه را برای مدتی تغییر دهیم تا منابع مالی از بخش‌های نامولد به سمت مولد تعییر جهت دهد و از شرایط جنگی عبور کنیم.

شافعی مورد دیگر را توجه به بودجه و انضباط مالی دولت دانست و گفت: وابستگی به نفت اقتصاد را آسیب پذیر کرده و مصداق این شکنندگی در تحریم‌های اخیر دیده می‌شود که چگونه در تنگنای بودجه قرار گرفتیم.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، این باعث شده نفت به یک نفرین تبدیل شده و تا زمانی که عزم جدی وجود نداشته باشد روند به همین شکل خواهد بود تا نطام بودجه بر اساس نفت با واقعیت ها تناسب نداشته است.

وی ادامه داد: کسری بودجه‌های بزرگ از مشخصه‌های اصلی بودجه‌ریزی کشور بوده و به بیماری تبدیل شده است.

شافعی با اشاره به اینکه شاهد کاهش توان مالی دولت خواهیم بود، افزود: رقمی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی برای کسری بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی می‌شود و راهکارهایی که مطرح می‌شود نیز نگران‌کننده است.

وی یکی از این راهکارها را فروش اسناد اسلامی عنوان کرد و افزود: اینکار به بزرگ شدن بدهی‌های دولت منجر می‌شود و در آینده بحران بدهی مشکل اساسی خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی ایران استفاده از صندوق توسعه ملی را راه حل دیگر عنوان کرد و گفت: منابع این صندوق تنها متعلق به این نسل نیست و برداشت از منابع ان آثار تورمی برای کشور دنبال دارد و شرایط آینده را پیچیده می‌کند.

وی ادامه داد: راه دیگر واگذاری دارایی‌های دولت است و این در شرایطی است که واگذاری اموال دولت به اسم خصوصی‌سازی زیان بارترین تیجربه در تاریخ کشور بوده است. 

وی تاکید کرد: تصور اشتباه بر این بوده که واگذاری به معنای تحقق خصوصی‌سازی است اما سه دهه فعالیت نشان می‌دهد به اهداف نرسیده‌ایم.

شافعی گفت: دولت به جای ایجاد منابع  تورم‌زا و ناپایدار باید به دنبال ایجاد تعادل بین درآمدها و هزینه‌ها باشد که تنها با چابک سازی محقق می‌شود.

به گفته شافعی توجه به مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند کمک کند زیرا بسیاری از فعالیت های غیر مولد و سودده را مجبور به پرداخت مالیات خواهد کرد.

وی در پایان گفت: سازمان برنامه و بودجه کار ارزشمندی برای اصلاح ساختار بودجه انجام داده  و بخش خصوصی نیز از آن حمایت کرده و آماده کمک برای تغییر ساختار است.