کشف حالت جدیدی از ماده با همکاری یک دانشمند ایرانی

يکشنبه،۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲

یک محقق ایرانی با همکاری فیزیک‌دانان آمریکایی موفق به کشف حالت جدیدی از ماده شده است که می‌تواند ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی ابزارهای الکترونیکی را تقویت کند و زمینه را برای ابداع نسل اول رایانه‌های کوانتومی هموار سازد.

کشف حالت جدیدی از ماده با همکاری یک دانشمند ایرانی

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، «جواد شبانی» استادیار فیزیک در دانشگاه نیویورک در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: تحقیق ما موفق شده است شواهد تجربی را برای یک حالت جدید ماده که همانا ابررسانایی توپولوژیک است، فاش کند. این حالت جدید توپولوژیک را می‌توان به روش‌هایی دستکاری کرد که هم سرعت محاسبه را در محاسبات کوانتومی افزایش دهد و هم ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی را تقویت کند.

رایانه‌های سنتی بیت‌هایی را پردازش می‌کنند که تنها می‌توانند ارزش صفر یا یک را تخمین بزنند. اما رایانه‌های کوانتومی از بیت‌های کوانتومی استفاده می‌کنند که می‌توانند ارزش یک، صفر و یا هر دو را تخمین بزنند.

محققان در این مطالعه وضعیت کوانتومی را در حین انتقال از حالت متعارف خود به یک حالت جدید توپولوژیک -- وضعیتی از خصیصه‌های جدید کوانتومی و رفتارهای جدید کوانتومی- تجزیه و تحلیل و سد انرژی میان این حالت‌ها را اندازه‌گیری کردند. آنها کار خود را با بررسی مستقیم ویژگی‌های این تغییر حالت در پارامتری که حالت ابررسانایی توپولوژیک را کنترل می‌کند، کامل کردند.
این تجزیه و تحلیل‌ها که به طور مفصل در مقاله‌ای در نشریه arXiv منتشر شده است، به دانشمندان کمک کرد تا متوجه شوند که چگونه یک مرحله جدید ابررسانایی توپولوژیکی - یک حالت جدید از ماده - ایجاد می شود.

این محقق ایرانی گفت: این کشف جدید در مورد ابررسانایی توپولوژیک در پلتفرم دوبُعدی می‌تواند راه را برای ساخت کیوبیت‌های توپولوژیک مقیاس‌پذیر فراهم کند که نه تنها اطلاعات کوانتومی را ذخیره می‌کنند، بلکه می‌توانند حالت‌های کوانتومی را که بدون خطا عمل می‌کنند، ارائه دهند.