تخریب بی‌سروصدای تپه ۸ هزار ساله ثبت ملی تهران

چهارشنبه،۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹

بخش‌هایی از تپه هشت هزار ساله و ثبت ملی «پوئینک» واقع در شهرستان قرچک استان تهران به‌صورت مخفیانه و بی‌سروصدا طی چند روز اخیر تخریب شده است.

تخریب بی‌سروصدای تپه ۸ هزار ساله ثبت ملی تهران

این در حالی است که تخریب آثار ثبت ملی جرم محسوب می‌شود و تاکنون نیز اعلام نشده که این تپه باستانی از ثبت ملی خارج شده است.

خبرنگار ایرنا که طی ماه‌های اخیر زمزمه‌های احتمال تخریب این تپه تاریخی به بهانه احداث کمربندی را شنیده بود به این موضوع پرداخته است و حالا عکس‌های جدید از این تپه نشان می‌دهد که تخریب به صورت هدفمند و با استفاده از تجهیزات انجام شده است.

البته هنوز احراز نشده که تخریب بخشی از این تپه با موضوع احداث کمربندی ارتباط مستقیم دارد یا خیر؛‌ اما تخریب این اثر ثبت ملی در حالی طی چند روز گذشته اتفاق افتاده که هنوز هیچکدام از متولیان در این زمینه اظهارنظری نکرده‌اند که یا مطلع نشده‌اند یا سکوت کرده‌اند و در هر دو صورت، دلایل این افراد پذیرفته نیست و باید پاسخ داده شود چرا براحتی اجازه تخریب یک اثر ثبت ملی داده می‌شود.

تپه باستانی پوئینک در مسیر احداث کنارگذر جنوبی شهرستان قرچک در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شرق پایتخت و نیز برخی دیگر شهرستان‌ها از جمله ورامین و پیشوا قرار دارد.

این تپه مرداد سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

با توجه به قدمت این تپه تاکنون دو مرحله کاوش باستانی نیز توسط سازمان میراث فرهنگی در آن انجام شده است.

 

در عکس‌های الصاقی به این خبر نیز مشخص است که بخشی از ضلع جنوبی این تپه باستانی اخیرا تخریب شده است.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی تاکنون در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ۲۸ خردادماه امسال در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال اجرای طرح راه‌سازی در محل تپه باستانی پوئینک قرچک گفته بود:‌ این تپه که ثبت ملی است و قدمت لایه های اولیه آن به عصر آهن ( ۶ تا ۸ هزار سال پیش) می رسد باید حفظ و صیانت شود.

محمد حسن طالبیان اظهارداشت:‌ گزارش سازمان میراث فرهنگی مربوط به این تپه تهیه شده است و با حضور مسئولان استان تهران موضوع حفاظت از آن بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه قدمت لایه های زیرین و نخستین این تپه از عصر آهن شروع می‌شود و تا دوره قاجار ادامه پیدا می‌کند، قدمت هسته اصلی این تپه را مربوط به دوره سلجوقی بیان و بر صیانت از این اثر مهم تاریخی تاکید کرد.

طالبیان با تایید انجام کاوش های باستان شناسی در این تپه گفت: کاوش ها توسط باستان شناسان زیر نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شده است.

وی توضیح داد: قرار بوده یک کمربندی از آنجا (محل تپه) بگذرد اما این اثر، ثبتی است و باید حفظ شود.

معاون میراث فرهنگی کشور خبر داده بود که قرار است با حضور مسئولان میراث فرهنگی با و مدیران محلی راه‌حل‌هایی ارائه تا هم این تپه تاریخی حفظ شود و هم بتوانند مسیر جاده کمربندی را تغییر دهند.

بر اساس این گزارش مسیر ارتباطی برخی شهرستان‌های جنوب شرقی تهران به سمت پایتخت اینک درگیر ترافیک سنگین است و از قبل شنیده می‌شد برخی متولیان در این منطقه راهکار اجرای طرحی را مطرح کرده‌اند که در نتیجه آن مسیر کمربندی شهرستان قرچک با هدف کاهش ترافیک محدوده، از محل تپه باستانی پوئینک می گذرد.

برخی مسئولان محلی بر اجرای این طرح به هر قیمتی تاکید و حتی پا را فراتر نهاده‌ بودند و با اشاره و به بهانه خروج یک بنای شخصی شهر تهران از فهرست آثار ملی طی ماه های اخیر، بر اجرای جاده‌کشی در محل کنونی تپه باستانی پوئینک که تخریب این اثر باستانی را - در صورت اجرای آن طرح - به دنبال دارد، اصرار داشتند.

کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند خروج بناهای ثبت ملی از فهرست این آثار در پایتخت تاثیرهای نامناسبی در سایر شهرها هم گذاشته زیرا در بعضی شهرها، عده ای با این توجیه که در تهران رخ داده است، به دنبال خروج برخی آثار از فهرست ثبت ملی افتاده‌اند.

بعضی مسئولان از جمله حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران خواستار ورود مجلس به موضوع خروج بناهای ثبت ملی از فهرست آثار ملی شده‌اند.